Školní řád
ZŠ Brno, Masarova 11, p.o.
Školní řád stanovuje základní pravidla vzájemných vztahů se zaměstnanci ve škole, podrobnosti výkonu práv a povinností žáků a jejich zákonných zástupců, pedagogických a dalších pracovníků školy. Upravuje provoz a vnitřní režim školy, podmínky zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví žáků a jejich ochrany před diskriminací, projevy nepřátelství nebo násilí a sociálně patologickými jevy. Upravuje podmínky pro zacházení žáků s majetkem školy ze strany žáků. Školní řád obsahuje pravidla pro hodnocení výsledků vzdělávání žáků a chování žáků.
Školní řád je zpracován na základě ustanovení školského zákona č. 561/2004 Sb., ve znění pozdějších novelizací, vyhlášky č. 48/2005 Sb. o základním vzdělávání ve znění pozdějších novelizací, vyhlášky č. 72/2005 Sb. o poskytování poradenských služeb ve znění pozdějších novelizací, vyhlášky č. 27/2016 Sb. o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, zákona č. 359/1999 Sb. o sociálně právní ochraně dětí ve znění pozdějších novelizací, zákona č. 89/2012 Sb. nový občanský zákoník, zákona č. 65/2017 Sb. o ochraně před škodlivými účinky návykových látek. Dále vychází z Listiny základních práv a svobod a Úmluvy o právech dítěte.
Činnost školy vychází z Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání a Školního vzdělávacího programu "Naše škola – příležitost pro všechny" v platných zněních.
Pravidla vzájemných vztahů a chování jsou rozvíjena v rámci jednotlivých tříd, žáci je společně s učiteli aktivně dotvářejí a upravují. Ve spolupráci s žákovským parlamentem byl takto vytvořen Kodex chování žáka školy. Školní řád je vždy nadřazen eventuálním třídním pravidlům.
Školní řád je závazný pro všechny žáky školy, jejich zákonné zástupce a všechny zaměstnance školy. Platí i pro akce, které se uskutečňují v souvislosti se vzděláváním i mimo budovu školy.
Přílohou Školního řádu jsou Pravidla hodnocení výsledků vzdělávání žáků.
I. Obecná ustanovení
Pedagogičtí pracovníci, ostatní zaměstnanci školy, žáci a jejich zákonní zástupci, kteří tvoří společenství školy, se shodli na respektování těchto zásad vzdělávání:
- rovný přístup ke vzdělání bez diskriminace z důvodu rasy, barvy pleti, pohlaví, jazyka, víry a náboženství, etnického či náboženského původu, majetku
- zohlednění vzdělávacích potřeb jednotlivce - jeho individuální rozvoj a zrání
- vzájemná úcta, respekt, názorová snášenlivost, solidarita a důstojnost
- svobodné šíření poznatků - zachycení soudobého stavu poznání světa
- uplatnění moderních pedagogických metod, zdokonalování vzdělávacího procesu na základě výsledků dosažených ve vědě, výzkumu a vývoji
- spravedlivé hodnocení výsledků vzdělávání
- bezplatné základní vzdělávání
- možnost vzdělávat se po dobu celého života při vědomí spoluodpovědnosti za své vzdělání
Cílem všech zúčastněných bude:
- rozvoj osobnosti žáků, všeobecné vzdělání s přihlédnutím k jejich individuálnímu rozvoji a zrání
- pochopení zásad demokracie a právního státu, základních lidských práv a svobod spolu s odpovědností a smyslem pro sociální soudržnost
- pochopení a uplatňování rovnosti žen a mužů
- vytváření vědomí národní a státní příslušnosti
- poznání světových a kulturních hodnot a tradic
- získání a uplatnění znalostí o životním prostředí, jeho ochraně a o bezpečnosti a ochraně zdraví
- získání všeobecného vzdělání
Takto poskytované vzdělávání je veřejnou službou.
II. Práva a povinnosti žáků, zákonných zástupců a zaměstnanců školy, pravidla vzájemných vztahů se zaměstnanci ve škole
A. Práva žáků
- na vzdělávání a školské služby podle školského zákona
- na informace o průběhu a výsledcích svého vzdělávání a poradenskou pomoc školy v záležitostech týkajících se vzdělávání
- vyjadřovat se ke všem rozhodnutím týkajícím se podstatných záležitostí jejich vzdělávání, přičemž jejich vyjádřením musí být věnována pozornost odpovídající jejich věku a stupni vývoje
- zakládat v rámci školy samostatné orgány žáků a studentů, v demokratických volbách volit a být do nich voleni, pracovat v nich a jejich prostřednictvím se obracet na ředitele školy nebo školskou radu s tím, že ředitel školy nebo školská rada jsou povinni se stanovisky a vyjádřeními těchto samosprávných orgánů zabývat a své stanovisko k nim odůvodnit. Orgánem žáků je žákovský parlament. Jeho činnost se řídí schválenými pravidly
- na svobodu myšlení, svědomí a náboženství, svobodné sdružování a shromažďování
- na respektování soukromého života
- na vyhledání pomoci poradenského pracovníka školy v krizových situacích (školní psycholog, speciální pedagog, metodik prevence, výchovný poradce); může tak učinit o přestávkách, před a po vyučování nebo v době výuky po předchozí domluvě s vyučujícím
- odvolat se k řediteli školy, pokud jsou přesvědčeni, že jejich činnost nebo jejich chování je učiteli nebo ostatními zaměstnanci školy nespravedlivě hodnoceno
- na ochranu před jakýmkoli tělesným, či duševním násilím a urážením, před všemi formami šikany a před působením návykových látek
- být seznámen s probíraným učivem a učebními plány, podle kterých se vyučuje a způsobem hodnocení své práce
- na dostatečnou dobu pro stravování, přiměřený odpočinek a oddechovou činnost odpovídající věku žáků
- dojít si na WC nebo se napít i v době vyučování
- vyžádat si pomoc vyučujícího, pokud neporozuměli učivu, byli dlouhodobě nemocní nebo si potřebují doplnit učivo
- na slušné jednání ze strany všech zaměstnanců školy
B. Povinnosti žáků
- dodržovat školní řád a předpisy a pokyny školy a školského zařízení k ochraně zdraví a bezpečnosti
- řádně docházet do školy nebo školního zařízení a řádně se vzdělávat, být zodpovědný za své chování a studijní výsledky
- po dohodě s vyučujícím se doučit zameškané učivo a doplnit si texty v případě nemoci nebo jiné absence
- neopouštět svévolně školní budovu a celý areál školy nebo jiné místo, ve kterém probíhá vzdělávání, po celou dobu vyučování
- plnit a respektovat pokyny pedagogických pracovníků a ostatních zaměstnanců školy vydané v souladu s právními předpisy a školním řádem
- dodržovat zásady slušného a kulturního chování a jednání, slušně se chovat ke spolužákům, neužívat vulgárních výrazů a nadávek. Ve škole žák nemůže užívat pokrývku hlavy, vyjma případů, kdy je pokrývka hlavy projevem náboženského přesvědčení či víry, ke které se žák hlásí nebo kdy je odůvodněna zdravotním stavem žáka
- chovat se slušně ke všem zaměstnancům a ostatním žákům školy včetně slušného pozdravu; zvláště hrubé opakované slovní a úmyslné fyzické útoky žáka vůči zaměstnancům školy nebo vůči ostatním žákům budou vždy považovány za zvláště závažné zaviněné porušení povinností žáka stanovených zákonem
- dopustí – li se žák zvláště hrubého opakovaného slovního nebo úmyslného fyzického útoku na zaměstnance nebo žáka školy, oznámí ředitel školy tuto skutečnost orgánu sociálně – právní ochrany dětí (OSPOD) do následujícího dne poté, co se o tom dozvěděl
- mít při vyučování papírovou žákovskou knížku, pokud není jeho hodnocení v elektronické žákovské knížce. Její zapomenutí musí žák omluvit před vyučovací hodinou a na požádání pedagogického pracovníka školy ji předložit; v případě první ztráty papírové žákovské knížky obdrží žák novou. V případě druhé ztráty žák ztrátu uhradí. Při dalších ztrátách žák ztrátu uhradí a bude kázeňsky potrestán
- v prostorách školy se žáci nesmí připojovat k žádné sociální síti (Facebook, Twitter,...), pokud nebude vyučujícím vyzván k připojení ke studijním účelům
C. Práva zákonných zástupců žáků
- obdržet informace o průběhu a výsledcích vzdělávání svých dětí
- vyjadřovat se ke všem rozhodnutím týkajících se podstatných záležitostí vzdělávání, přičemž jejich vyjádřením musí být věnována pozornost
- na informace a poradenskou pomoc školy v záležitostech týkajících se vzdělávání svých dětí
- volit a být v demokratických volbách zvolen zástupcem třídy nebo členem výboru Sdružení rodičů a být zvolen zástupcem rodičů do Školské rady
- po domluvě s vyučujícím být přítomni vyučování i ostatním činnostem svých dětí
- na požádání být seznámeni s postupem a podklady při hodnocení výsledků vzdělávání a řešením školních záležitostí svých dětí
- být seznámeni s pravidly hodnocení žáků, školním řádem, vnitřními předpisy, které se týkají vzdělávání, osnovami a učebními plány danými Školním vzdělávacím programem
- na slušné jednání ze strany všech zaměstnanců školy
D. Povinnosti zákonných zástupců žáků
- zajistit, aby žák docházel řádně do školy a školského zařízení, dbát o domácí přípravu žáka a plnění jeho školních povinností, dbát na ochranu před ohrožováním mravní výchovy mládeže
- na vyzvání ředitele, zástupce ředitele, třídního učitele nebo výchovného poradce se osobně zúčastnit projednání závažných otázek týkajících se vzdělávání svého dítěte, k získávání informací využívat hlavně třídních schůzek a hovorových hodin
- informovat školu a školské zařízení o změně zdravotní způsobilosti, zdravotních obtížích žáka nebo jiných závažných skutečnostech, které by mohly mít vliv na průběh vzdělávání
- neposílat do školy děti nemocné, silně nachlazené, které by mohly dále šířit infekci a nakazit další spolužáky
- reagovat na upozornění pedagogů o výskytu vší na škole, dítě řádně odvšivit a zamezit tak dalšímu šíření nákazy; pokud bude dítě opakovaně pobývat v dětském kolektivu neodvšivené, bude o této skutečnosti informován příslušný orgán sociální péče
- reagovat na zápisy v papírové žákovské knížce, elektronické žákovské knížce a pravidelně je kontrolovat
- v zákonné lhůtě do 3 dnů dokládat důvody nepřítomnosti žáka ve vyučování prostřednictvím žákovské knížky v systému Edookit. Zákonní zástupci žáků zodpovídají za to, že neumožní přístup do tohoto systému tím, že poskytnou přístupové heslo svému dítěti.
- oznamovat škole údaje podle § 28 odst. 2 a 3 školského zákona (jméno a příjmení, rodné číslo, státní občanství a místo trvalého pobytu, údaje o zdravotní způsobilosti ke vzdělávání a o zdravotních obtížích, které by mohly mít vliv na průběh vzdělávání, jméno a příjmení zákonného zástupce, místo trvalého pobytu a adresa pro doručování písemností, telefonické spojení a další údaje, které jsou podstatné pro průběh vzdělávání nebo bezpečnost žáka, a změny v těchto údajích) - tyto údaje jsou ze zákona nutné pro vedení školní matriky
- při odchodu na jinou školu neprodleně oznámit tuto změnu třídnímu učiteli nebo vedení školy s adresou nové školy a datum, kdy ke změně dojde; zároveň sdělit zda souhlasí s předáním všech vyšetření žáka na jinou školu
- nahradit škodu, kterou způsobilo dítě svým nevhodným chováním a úmyslným zničením školního majetku
- seznámit se se školním řádem školy a dbát na jeho dodržován
E. Práva zaměstnanců školy
Všichni zaměstnanci školy mají práva vyplývající z uzavřených pracovních smluv, zákoníku práce, pracovního řádu a dalších vnitřních předpisů.
Pedagogičtí pracovníci mají při výkonu své pedagogické činnosti právo
- na zajištění podmínek potřebných pro výkon jejich pedagogické činnosti, zejména na ochranu před fyzickým násilím nebo psychickým nátlakem ze strany žáků nebo zákonných zástupců žáků a dalších osob, které jsou v přímém kontaktu s pedagogickým pracovníkem ve škole
- aby nebylo do jejich přímé pedagogické činnosti zasahováno v rozporu s právními předpisy
- na využívání metod, forem a prostředků dle svého vlastního uvážení v souladu se zásadami a cíli vzdělávání při přímé vyučovací, výchovné, speciálně pedagogické a pedagogicko – psychologické činnosti
- volit a být voleni do školské rady
- na objektivní hodnocení své pedagogické činnosti
F. Povinnosti zaměstnanců školy
Povinnosti všech zaměstnanců školy jsou dány jejich pracovními smlouvami, pracovním řádem pro pedagogické pracovníky škol, organizačním řádem školy a pracovními náplněmi jednotlivých pracovníků. Mimo toho jsou všichni zaměstnanci školy povinni:
- pozorně vyslechnout slušnou formou podaný dotaz, přání, či stížnost žáka, vhodným způsobem na ně odpovědět a zachovávat důvěrnost získaných informací
Pedagogičtí pracovníci jsou povinni:
- vykonávat pedagogickou činnost v souladu se zásadami a cíli vzdělávání
- chránit a respektovat práva žáka
- chránit bezpečí a zdraví žáka a předcházet všem formám rizikového chování ve školách a školských zařízeních
- svým přístupem k výchově a vzdělávání vytvářet pozitivní a bezpečné klima ve školním prostředí a podporovat jeho rozvoj
- zachovávat mlčenlivost a chránit před zneužitím osobní údaje, informace o zdravotním stavu žáků a výsledky poradenské pomoci školského poradenského zařízení a školního poradenského pracoviště, s nimiž přišel do styku
- poskytovat žákovi nebo zákonnému zástupci žáka informace spojené s výchovou a vzděláním
- seznámit se a dodržovat vnitřní směrnice školy
- seznámit žáky a zákonné zástupce se Školním řádem a pravidly hodnocení výsledků vzdělávání žáků
- seznámit žáky s učebním plánem a probíraným učivem
- dodržovat učební plány a osnovy dané Školním vzdělávacím programem, předpisy k zajištění ochrany zdraví a bezpečnosti
- vykonávat dohled nad žáky
- vést předepsanou pedagogickou dokumentaci
- pravidelně a v termínu do 3 dnů zapisovat známky a sdělení zákonným zástupcům do papírové žákovské a elektronické žákovské knížky
- po vzájemné domluvě poskytovat žákům konzultace
G. Pravidla vzájemných vztahů žáků a zákonných zástupců se zaměstnanci školy
- žáci mohou slušným způsobem vznášet návrhy a námitky vůči svému hodnocení, provozu školy nebo organizaci vyučování prostřednictvím kteréhokoliv pedagogického pracovníka školy nebo prostřednictvím žákovského parlamentu
- své návrhy podávají na domečcích, na zasedání žákovského parlamentu nebo po dohodě s pedagogickým pracovníkem
- pedagogický pracovník je povinen se návrhem zabývat a vyjádřit se k němu. Návrhy vznesené neslušným způsobem nebudou akceptovány
- zákonní zástupci mohou kontaktovat příslušného pedagogického pracovníka školy osobně, po předchozí telefonické, mailové nebo písemné domluvě, na třídních schůzkách nebo hovorových hodinách vždy tak, aby schůzka nenarušila výuku
- pedagogický pracovník je podle závažnosti povinen se k příslušné problematice vyjádřit v co nejkratším termínu, a to buď ústně nebo písemně. V případě závažných problémů se vyjádří vždy písemně
- pedagogičtí pracovníci v případě potřeby kontaktují zákonné zástupce žáka písemně prostřednictvím papírové žákovské knížky, elektronické žákovské knížky, mailem nebo telefonicky
- zákonní zástupci učiní všechny kroky, které povedou ke sjednání nápravy u problému, o kterém byli informováni
III. Provoz a vnitřní režim školy
A. Organizace vyučování
- školní budova se otevírá v 6:00 hodin pro žáky, kteří navštěvují školní družinu a v 7:40 hodin pro ostatní žáky
- začátek vyučování je stanoven na 8:00 hodin, ve výjimečných případech na 7:00 hodin
- konec vyučování připadá na 17:00 hodin
- délka vyučovacích hodin je 45 minut, vyučovací hodiny lze spojovat do bloků
- začátky vyučovacích hodin jsou stanoveny následovně:
0. vyučovací hodina | 7:00 – 7:45 hodin |
1. vyučovací hodina | 8:00 – 8:45 hodin |
2. vyučovací hodina | 8:55 – 9:40 hodin |
3. vyučovací hodina | 10:00 – 10:45 hodin |
4. vyučovací hodina | 10:55 – 11:40 hodin |
5. vyučovací hodina | 11:50 – 12:35 hodin |
6. vyučovací hodina | 12:45 – 13:30 hodin |
7. vyučovací hodina | 14:00 – 14:45 hodin |
8. vyučovací hodina | 14:50 – 15:35 hodin |
9. vyučovací hodina | 15:40 – 16:25 hodin |
- přestávky při dopoledním vyučování jsou 10 minut, mezi druhou a třetí vyučovací hodinou 20 minut, přestávka mezi dopoledním a odpoledním vyučováním činí 30 minut, přestávky při odpoledním vyučování trvají 5 minut
- zvoněním jsou žáci upozorňování pouze na zahájení vyučovací hodiny. Vyučovací hodiny končí dle rozvrhu na pokyn vyučujícího
- po vstupu do budovy se žáci v prostoru šatních skříněk přezouvají do hygienicky vhodné prodyšné obuvi, která nezanechává tmavé stopy na podlaze. Svoji obuv a svršky si uzamknou do přidělené šatní skříňky
- skříňka slouží k ukládání svrchního oblečení, obuvi, přezůvek, případně cvičebního úboru, potřeb do Vv a Pč
- žáci udržují skříňku čistou a v pořádku. Zejména ve skříňce nesmí zůstávat žádné cenné věci, nápoje a potraviny
- žáci nesmí zvenku ani zevnitř na skříňku nic lepit
- žákovi je přidělen ke skříňce jeden klíč
- na závěr školního roku žák skříňku vyprázdní
- žáci na konci školního roku vyklidí svoji skříňku a klíč, odevzdají třídnímu učiteli
- žáci si mezi sebou nemohou skříňky vyměňovat
- pokud žák ztratí klíč od skříňky, neprodleně to oznámí panu školníkovi. Škola zajistí zhotovení nového klíče na náklady zákonných zástupců
- žákům i zákonným zástupcům je zakázáno dělat si kopie klíčů
- jakékoli poškození skříňky hlásí žák neprodleně třídnímu učiteli. Škodu za úmyslné poškození hradí zákonní zástupci
- prosíme rodiče, aby (alespoň v době třídních schůzek a hovorových hodin) kontrolovali obsah skříněk svých dětí a dohlédli na čistotu
- škola má právo na kontrolu skříňky
- při hodinách tělesné výchovy nosí žáci do tělocvičny obuv, která nepoškozuje parkety a ve které žáci nechodí venku
- žáci přicházejí do školy čistě a vhodně oblečeni a upraveni tak, aby byli pět minut před začátkem hodiny řádně připraveni a vybaveni pomůckami v příslušné učebně. Pozdní příchody se zaznamenávají do třídní knihy a jsou informováni zákonní zástupci
- pokud žáci ze závažných důvodů opouští školní budovu během vyučování, vyžádají si svolení třídního učitele, kterého informují o žádosti zákonných zástupců o uvolnění v systému Edookit. V případě nepřítomnosti třídního učitele rozhodne o uvolnění jiný pedagogický pracovník. Budovu školy opouštějí hlavním vchodem se souhlasem vrátného, kterého informuje o odchodu žáka třídní učitel
- pokud se nedostaví vyučující do 5 minut po zahájení výuky, zástupce třídy oznámí tuto skutečnost vedení školy
- do jídelny vstupují žáci pouze v době na svačinu a oběd určené dle rozvrhu a pod dohledem učitele (v jiné době není pohyb po jídelně povolen)
- při odpoledním vyučování vyčkají žáci příchodu vyučujícího na určeném místě
- k odborným učebnám přicházejí žáci dvě minuty před začátkem hodiny a vstupují do nich pouze s vědomím vyučujícího a dodržují řády odborných učeben
- o přestávkách se žáci mohou pohybovat pouze po chodbě svého pavilonu, mimo pavilony pouze v případech svačiny v jídelně, návštěvy sourozence nebo při vyřizování školních záležitostí a při přesunu do jiné učebny. Nápojové automaty v jiném pavilonu lze využívat pouze v době velké přestávky
- o velké přestávce při příznivém počasí se žáci mohou pohybovat pouze na pokyn učitele na školním dvoře nebo na hřišti
- po dlouhodobé absenci si žáci mohou zkopírovat materiály potřebné k výuce; kopírování ztracených nebo zničených materiálů si žák hradí sám za obvyklou cenu
B. Omlouvání žáků zákonnými zástupci
- důvody nepřítomnosti žáka ve vyučování omlouvají zákonní zástupci nejpozději do 3 kalendářních dnů od počátku nepřítomnosti žáka, a to prostřednictvím telefonu, mailu, papírové žákovské knížky nebo elektronické žákovské knížky v systému Edookit. Po skončení absence musí být omluva zanesena do systému Edookit nebo do papírové žákovské knížky. V případě podezření na záškoláctví může škola požadovat písemné vyjádření lékaře na každou absenci
- nepřítomnost delší než 3 dny, o které vědí zákonní zástupci předem, oznámí písemně třídnímu učiteli, (Edookitem nebo formulářem, který je ke stažení na www stránkách školy)
- uvolnění žáka z Tv na základě zdravotních obtíží doloží zákonní zástupci potvrzením lékaře na předepsaném formuláři
- pokud zákonní zástupci požádají o uvolnění žáka v průběhu vyučování, toto uvolnění musí být písemné v papírové žákovské knížce nebo elektronické žákovské knížce v systému Edookit a přebírají v této době odpovědnost za žáka sami; bez písemného nebo elektronického uvolnění nemůže žák opustit školu
- zamešká-li žák v domácím ošetření nebo z jiného důvodu za pololetí 150 a více vyučovacích hodin, jeho znalosti mohou být dodatečně přezkoušeny; ředitel školy zváží tuto okolnost rovněž při uvolňování žáka z vyučování
C. Chování žáků ve škole
- při všech školních činnostech se žáci snaží dodržovat sjednaná pravidla Školního řádu, Kodexu žáka a pravidla třídy; chrání své zdraví a zdraví svých spolužáků
- žáci svým chováním a vystupováním nepoškozují dobré jméno školy
- žáci pomáhají slabším nebo spolužákům s handicapem
- během vyučovací hodiny žáci nenarušují její průběh nevhodným chováním a činnostmi, které se neslučují se školním řádem a nemají vztah k vyučování
- pokud žák narušuje výuku nevhodným chováním nebo odmítá pracovat, zajistí vyučující jeho vzdělávání v jiné části školy pod dohledem jiného pedagogického pracovníka školy
- přestávek využívají žáci k návštěvě WC, přípravě na další vyučování, osvěžení a odpočinku, popřípadě přesunu do jiné učebny
- žáci nesmí manipulovat s žádným školním zařízením a bez souhlasu pedagogického pracovníka otevírat okna
- své pracovní místo a jeho okolí udržují žáci v čistotě a pořádku
- žáci nevjíždějí do školy na jízdních kolech, koloběžkách a kolečkových bruslích
- žáci se nezdržují v prostoru šatních skříněk, pokud zde není vykonáván pedagogický dohled
- v době mimo vyučování se žáci nezdržují v budově školy, pokud nejsou domluveni s pracovníkem školy
- pokud si pracovník školy pozve žáka nebo zákonného zástupce do školy mimo vyučování, zajistí pro ně otevření vchodu a odchod ze školy, nad žákem vykonává dohled po celou dobu pobytu
- v budově a areálu školy žáci nesmí bez předchozího svolení pracovníka školy pořizovat žádné fotografie, audio a videozáznamy hodin, vyučujících, zaměstnanců školy ani spolužáků
- do sborovny a kabinetů vstupují žáci pouze za přítomnosti pracovníka školy
- žáci z jiných škol a absolventi školy nemají do školy přístup bez předchozího svolení pedagogického pracovníka školy
- ze závažných kázeňských důvodů, kdy hrozí nebezpečí ohrožení sebe nebo ostatních spolužáků, je možné žáka vyloučit z účasti na školní akci, která se koná mimo budovu školy; žákovi je v tomto případě zajištěna náhradní výuka v jiné třídě; o tomto opatření je vždy nutno informovat písemně a předem zákonné zástupce
- ze závažných důvodů, kdy žák během přestávek ohrožuje bezpečnost a zdraví ostatních spolužáků, lze mu nařídit individuální dohled, při kterém využívá žák přestávku k odpočinku; o tomto opatření je nutno informovat zákonné zástupce
- ve vyučovacích hodinách, při činnostech pořádaných školou – koncerty, besedy, exkurze, ve školní jídelně při konzumaci svačiny a oběda, nemůže žák používat mobilní telefon. V této době může být přístroj zapnutý pouze ve výjimečných situacích po domluvě s vyučujícími. V hodinách tělesné výchovy si žák odloží mobilní telefon na místo, které určí vyučující.
D. Provoz Centra volného času
- kroužky Centra volného času se řídí svými rozvrhy a konají se v době mimo vyučování
- pokud žáci přecházejí do kroužků ze školní družiny, předávají vychovatelky žáky vedoucím kroužků na určeném místě; v případě, že žáci docházejí do kroužků z domova, přebírají si vedoucí kroužků žáky ve vestibulu školy
- v době konání kroužků dodržují žáci pravidla Školního řádu
E. Školní stravování
- stravování žáků a zaměstnanců školy je zajištěno smlouvou se Školní jídelnou Masarova 11
- svačiny se vydávají v době od 8:30 do 9:00 hodin a od 9:40 do 9:55 hodin, obědy se vydávají v době od 11:15 do 14:00 hodin
- po dobu svačiny a oběda dodržují žáci pravidla Školního řádu a Vnitřního řádu školní jídelny
IV. Zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví
A. Zajištění bezpečnosti ve škole
- žáci jsou povinni dodržovat předpisy a pokyny školy k ochraně zdraví a bezpečnosti, s nimiž byli seznámeni
- žáci mohou používat výtah v pavilonu B pouze s doprovodem zaměstnance školy
- žáci neopouštějí školní budovu a areál školy bez vědomí vyučujícího nebo třídního učitele; v případě odchodu ze školy během vyučování na žádost rodičů zapsanou v systému Edookit, odcházejí pouze přes vrátnici školy
- žáci nenosí do školy věci rozptylující pozornost, nebo které ohrožují jejich bezpečnost, cenné věci nebo jiné věci, které nesouvisí s výukou
- žáci ve škole neužívají ani do školy nenosí alkoholické a energetické nápoje, drogy, cigarety a jiné návykové látky a jedy, které je svým vzhledem, chutí a konzistencí napodobují; používání těchto látek je v budově školy, na dvoře, na hřišti a bezprostřední blízkosti hlavního vchodu nepřípustné a bude postihováno výchovnými opatřeními
- škola zajišťuje bezpečnost a ochranu zdraví žáků při vzdělávání a s ním přímo souvisejících činnostech a při poskytování školských služeb a poskytuje žákům nezbytné informace k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví
- škola vede evidenci úrazů žáků, k nimž došlo při činnostech uvedených výše, vyhotovuje a zasílá záznam o úrazu stanoveným orgánům a institucím
- počet žáků ve třídě nesmí přesáhnout 30; při překročení tohoto počtu je nutné získat výjimku; výjimku až o 4 žáky povoluje zřizovatel; při výuce cizích jazyků je nejvyšší počet 24 žáků; škola může vyučovat volitelný předmět nebo nepovinný předmět, pokud se k němu přihlásí alespoň 7 žáků; oddělení školní družiny se naplňuje do počtu 30 žáků; při výuce některých předmětů, zejména volitelných a nepovinných, lze dělit třídy na skupiny, vytvářet skupiny žáků ze stejných nebo různých ročníků, nebo spojovat třídy; počet skupin a počet žáků ve skupině se určí rozvrhem na začátku školního roku, zejména podle prostorových, personálních a finančních podmínek školy, podle charakteru činnosti žáků, v souladu s požadavky na jejich bezpečnost a ochranu zdraví a s ohledem na didaktickou a metodickou náročnost předmětu
- pedagogický dohled nad žáky je zajištěn po celou dobu pobytu ve školní budově a na školním hřišti; v době od 13.30 do 14.00 hodin, kdy je přestávka mezi dopoledním a odpoledním vyučováním, mohou žáci pobývat ve škole v určených prostorách pod dohledem pedagogických pracovníků
- vstup do školy je zajištěn službou vrátného v době od 8.00 do 16.00 hodin. V případě nepřítomnosti vrátného je možno použít zvonků na pracovníky školy, kteří zajistí vpuštění do budovy. Pro zajištění bezpečnosti při odchodu dětí ze školní družiny je instalována kamera u vstupních dveří ve vestibulu
- žáci vstupují do školy pouze hlavním vchodem z vestibulu školy a odcházejí bočními východy
- zákonní zástupci vstupují i odcházejí ze školy vždy hlavním vchodem. Při vstupu i odchodu se vždy zapíší (kromě třídních schůzek, hovorových hodin a jiných akcí pro rodiče) na vrátnici
- zákonným zástupcům, kteří doprovází své děti do školy, je umožněn vstup pouze do vestibulu školy
- zákonní zástupci přicházejí do školy na schůzku s vyučujícím jen po předchozí domluvě. V tomto případě se vždy ohlásí a zapíší na vrátnici
- mimo domluvené schůzky s vyučujícími vstupují zákonní zástupci do jednotlivých pavilonů jen výjimečně
- zákonní zástupci, kteří si vyzvedávají děti po vyučování nebo ze ŠD, čekají ve vestibulu před vrátnicí
- pokud jde rodič zkontrolovat šatní skříňku svého dítěte, vstupuje do prostoru šatních skříněk po dohodě s vychovatelkou ŠD nebo službou na vrátnici. V tomto případě se na vrátnici nezapisuje
- všechny návštěvy vstupují a odchází vždy hlavním vchodem a zapisují se na vrátnici školy
- žáci nemohou vpouštět do školy žáky z jiných škol ani jiné cizí osoby
B. Pořádání akcí mimo školu
- při akcích konaných mimo místo, kde škola uskutečňuje vzdělávání, nesmí na jednu osobu připadnout více než 25 žáků; výjimku z tohoto počtu může stanovit s ohledem na náročnost zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví žáků ředitel školy; při pořádání těchto akcí musí být zajištěn dohled 15 minut před dobou shromáždění, po skončení akce končí zajišťování bezpečnosti a ochrany zdraví žáků na předem určeném místě a v předem určeném čase; místo a čas shromáždění žáků a skončení akce škola oznámí nejméně 2 dny předem zákonným zástupcům žáků
- bezpečnost a ochranu zdraví žáků při akcích a vzdělávání mimo místo, kde se uskutečňuje vzdělávání, zajišťuje škola vždy nejméně jedním zaměstnancem školy – pedagogickým pracovníkem; společně s ním může akci zajišťovat i zaměstnanec, který není pedagogickým pracovníkem, pokud je zletilý a způsobilý k právním úkonům
- při organizaci výuky při akcích souvisejících s výchovně vzdělávací činností školy mimo místo, kde se uskutečňuje vzdělávání, stanoví zařazení a délku přestávek pedagog pověřený vedením akce podle charakteru činnosti a s přihlédnutím k základním fyziologickým potřebám žáků
- škola pro plánování takových akcí stanoví tato pravidla: každou plánovanou akci projedná organizující pedagog s vedením školy (zejména s ohledem na zajištění BOZ); akce se považuje za schválenou uvedením v týdenním plánu práce školy, kde zároveň s časovým rozpisem uvede ředitel školy jména doprovázejících osob; do knihy příchodů a odchodů bude zapsáno, o jakou akci jde a jaký je časový rozpis
- při přecházení žáků na místa vyučování či jiných akcí mimo budovu školy se žáci řídí pravidly silničního provozu a pokyny doprovázejících osob; před takovými akcemi doprovázející učitel žáky prokazatelně poučí o bezpečnosti; pro společné zájezdy tříd, lyžařské kurzy, školy v přírodě platí zvláštní bezpečnostní předpisy, se kterými jsou žáci předem seznámeni; při pobytu v ubytovacích zařízeních se žáci podřizují vnitřnímu řádu tohoto zařízení a dbají všech pokynů pracovníků tohoto zařízení
- pro pořádání mimoškolních akcí platí zvláštní směrnice školy zahrnující i oblast bezpečnosti a ochrany zdraví žáků:
- směrnice pro školy v přírodě, lyžařské výcvikové kurzy, přípravné a vodácké kurzy, zahraniční zájezdy a školní výlety
- za dodržování předpisů BOZ odpovídá vedoucí akce, který je určen ředitelem školy
- před každou akcí provede vedoucí akce poučení žáků o bezpečnosti a o poučení pořídí zápis do třídní knihy
- chování žáka na mimoškolních akcích je součástí celkového hodnocení žáka včetně hodnocení na vysvědčení
- žák, který narušuje výuku, během školního roku mu bylo uloženo výchovné opatření, a jehož chování by ohrožovalo průběh školní akce (např. výlet, ŠVP, exkurze,…), bude po projednání se zákonnými zástupci v době konání školní akce plnit školní docházku v jiné třídě
- zájmová činnost je prováděna v určených prostorách dle schváleného rozvrhu
V. Ochrana před sociálně patologickými jevy a před projevy diskriminace, nepřátelství nebo násilí
- žáci jsou chránění před sociálně patologickými jevy - syndrom týraného, zneužívaného a zanedbaného dítěte, domácí násilí, užívání návykových látek, patologické hráčství, poruchy příjmu potravy, šikana, záškoláctví
- při řešení výskytu těchto jevů ve škole vyučující postupují podle vytvořených vnitřních postupů, přičemž úzce spolupracují s e Školním poradenským pracovištěm a dalšími orgány
- žáci jsou chráněni před projevy diskriminace, nepřátelství nebo násilí. Projevy jednání šikany, které zahrnují tyto formy:
- fyzická agrese a používání zbraní (např. bití, mlácení, hromadné kopání, fackování)
- slovní agrese a zastrašování zbraněmi (např. vyhrožování zabitím, mučením, násilím, agresoři urážejí zákonné zástupce nebo příbuzné oběti)
- krádeže, ničení a manipulace věcmi (např. braní peněz, ničení oblečení, plivání do bot)
- násilné a manipulativní příkazy (např. oběť musí agresorům čistit boty, líbat boty, dávat svačiny, dávat fotografie zpěváků, pracovat, dělat úkoly za agresora)
- zraňování izolací (např. ignorování, demonstrativní přehlížení, neodpovídání na pozdrav, pomluvy, osočování)
- agrese uskutečňovaná pomocí elektronické komunikace - tzv. kyberšikana (např. útoky pomocí e-mailů, SMS zpráv, vyvěšování urážlivých materiálů na internet, nahrávání, natáčení, fotografování jiných osob bez jejich souhlasu)
- jsou nepřípustné a budou postihovány výchovnými opatřeními - napomenutí, důtka třídního učitele, důtka ředitele školy, snížený stupeň z chování, případně převedení do jiné třídy; v mimořádných případech ředitel školy doporučí rodičům umístění dítěte do pobytového oddělení SVP (Středisko výchovné péče) nebo do diagnostického ústavu.
VI. Podmínky zacházení s majetkem školy ze strany žáků
A. Zacházení se školním majetkem
- žákům základních škol jsou bezplatně poskytovány učebnice a učební texty uvedené v seznamu podle školského zákona; žáci prvního ročníku tyto učebnice a učební texty nevracejí, žáci ostatních ročníků jsou povinni učebnice a učební texty vrátit nejpozději do konce příslušného školního roku
- do zapůjčených učebnic žák nic svévolně nevpisuje, udržuje je v pořádku a chrání obalem
- větší opotřebení učebnic musí být uhrazeno; o míře opotřebení rozhoduje třídní učitel
- ztráta učebnice musí být nahrazena koupí nové
- školní potřeby si zajišťují žáci sami a ve vlastním zájmu je mají v pořádku
- žáci neničí školní majetek, svévolné poškození musí uhradit nebo uvést do původního stavu
- všichni žáci se chovají při pobytu ve škole i mimo školu tak, aby neohrozili zdraví a majetek svůj ani jiných osob
B. Škody na majetku
- veškeré poškozování vnitřních i vnějších zdí budovy, oken a nábytku nápisy bude posuzováno dle platných zákonů o poškozování cizí věci
- k odkládání osobních věcí žáka s výjimkou cenných předmětů a peněz jsou určeny skříňky
- ztráty a nálezy hlásí žáci bezprostředně třídnímu učiteli nebo v kanceláři školy; škody na věcech, u kterých je předpokládán nárok na odškodnění projedná vyučující s panem školníkem
- žáci školy a zaměstnanci školy odkládají osobní majetek pouze na místa k tomu určená
C. Opatření proti krádežím
- krádež je protiprávní jednání, a pokud se škola o takovém jednání dozví, bude tuto skutečnost hlásit orgánům činným v trestním řízení, nebo doporučí poškozenému (jeho zákonnému zástupci), aby se na tyto orgány obrátil
- pokud budou žáci svědky protiprávního jednání, musí věc ohlásit pedagogickému pracovníkovi školy
- škola upozorňuje, že nošení cenných věcí do školy je rizikové chování; cenné věci, které nesouvisí s vyučováním a vzděláváním, doporučujeme do školy nenosit
VII. Pravidla pro hodnocení výsledků vzdělávání žáků
- pravidla hodnocení vzdělávání a chování jsou součástí Školního řádu
- pravidla hodnocení jsou pro svoji obsáhlost vedena jako samostatný dokument
VIII. Ustanovení školního řádu v případě distančního vzdělávání
Pokud Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy stanoví právním předpisem či mimořádným opatřením pravidla, která budou odlišná od pravidel tohoto školního řádu, pak ustanovení školního řádu, které jsou s nimi v rozporu, se nepoužijí.
Povinnosti žáků
Žáci jsou povinni se řádně vzdělávat, jak prezenční, tak distanční formou výuky, při ní v míře odpovídající okolnostem.
Zákonný zástupce žáka je povinen doložit důvody nepřítomnosti žáka ve vyučování nejpozději do 3 kalendářních dnů od počátku nepřítomnosti žáka, jak při prezenční výuce, tak při distančním vzdělávání.
Zákonní zástupci jsou povinni dokládat důvody nepřítomnosti dítěte a žáka ve vyučování, a to i v jeho distanční formě.
Žák je povinen být v případě mimořádných opatření vybaven ochrannými prostředky dýchacích cest a používat je předepsaným způsobem.
Režim
Režim vyučovacích hodin a přestávek, rozvrh při prezenční výuce, rozdělení žáků do tříd se nevztahuje na distanční vzdělávání. Škola bere ohled na odlišné technické vybavení a možnosti žáků. Délku výuky a přestávek stanovuje pedagog při distančním vzdělávání podle charakteru činnosti a s přihlédnutím k základním fyziologickým potřebám žáků.
Distanční vzdělávání škola přizpůsobí podmínkám žáků a zajistí
- on-line výuku - kombinací synchronní on-line výuky (pedagogický pracovník pracuje v určené době se skupinou žáků prostřednictvím komunikační platformy Google meet) a asynchronní výuky (žáci pracují individuálně na úkolech zadaných v edookitu, tempo a čas si volí sami).
- off-line výuku žákům bez možnosti připojení na internet, předáváním písemných materiálů poštou či osobním vyzvedáváním na vrátnici školy nebo telefonicky.
- individuální (online) konzultace žáků a pedagogických pracovníků
- komunikaci pedagogických pracovníků se zákonnými zástupci žáků
- zveřejňování zadávaných úkolů a následné zveřejnění správného řešení přes edookit,
- informování žáka o jeho výsledcích, poskytování zpětné vazby a vede žáka k sebehodnocení
- pravidelnou a průběžnou komunikaci s žákem, způsobem odpovídajícím jeho možnostem, technickému vybavení a rodinným podmínkám.
Při distančním vzdělávání nelze realizovat vzdělávání v rozsahu plánovaném pro prezenční výuku, škola se zaměří především na stěžejní výstupy v českém jazyce, matematice a cizím jazyce. Priority ve vzdělávání budou operativně určovány podle délky distanční výuky, zda půjde o krátkodobé či dlouhodobé zákazy přítomnosti žáků ve škole.
Veškeré změny ve vzdělávacím obsahu a tematických plánech, přesuny učiva, vypuštění učiva škola eviduje a využije pro případné úpravy vzdělávání v dalším období a úpravy svého školního vzdělávacího programu.
Hodnocení výsledků vzdělávání
Při distančním vzdělávání, zajišťovaném jakoukoli formou, žák vždy dostane zpětnou vazbu o výsledcích svého vzdělávání a plnění zadaných úkolů (formativní hodnocení, klasifikace, slovní hodnocení).
Výsledky vzdělávání prezenční formou jsou dokládány i písemnými pracemi žáka (testy, prověrky), při distanční výuce výsledky jeho práce ukládány ve formě osobního portfolia, v listinné nebo digitální podobě.
Zapojení žáka či nedostačující míra zapojení do distanční výuky se neodrazí v hodnocení klasifikačním stupněm.
Zákonní zástupci jsou při distančním vzdělávání informováni průběžně prostřednictvím edookitu, případně videohovoru, v době klasických třídních schůzek nebo písemně, telefonicky, osobně.
Podmínky zacházení s majetkem školy
V případě přechodu na vzdělávání distančním způsobem mohou být žákům zapůjčeny technické prostředky školy pro digitální komunikaci (tablet, sluchátka, notebook…), tento majetek je zapůjčen uzavřením smlouvy o výpůjčce.
IX. Závěrečná ustanovení
Třídní učitelé seznámí se zněním Školního řádu, Pravidly hodnocení vzdělávání a chování a Vnitřním řádem školní jídelny své žáky a jejich zákonné zástupce. Ředitel školy zajistí jejich vyvěšení ve všech třídách školy a školní jídelně, na webové stránce školy a na vrátnici školy. Každý zúčastněný na práci školy může navrhnout změnu řádu školy. Každý návrh změny musí být projednán se všemi pracovníky školy, žákovským parlamentem, Spolkem rodičů a schválen Školskou radou.
Tento Školní řád byl projednán na pedagogické radě dne 25.8.2022 a schválen Školskou radou 11.10.2022. Žáci byli s tímto řádem seznámeni třídními učiteli v domečcích. Seznámení se zněním všech řádů je zaznamenáno v třídních knihách a v zápise z úvodní třídní schůzky. V každé třídě a školní jídelně jsou řády vyvěšeny v tištěné podobě.
Zákonní zástupci žáků byli informování na setkání s vedením školy dne 11.10.2022. Řády jsou zveřejněny na webových stránkách školy a v tištěné podobě na vrátnici školy.
V Brně dne 25.8.2022
Mgr. Ivo Zálešák
ředitel školy