Pravidla hodnocení žáků jsou součástí Školního řádu
a školního vzdělávacího programu Naše škola – příležitost pro všechny
Platí od 19.9.2017
Tento dokument nahrazuje Pravidla hodnocení z 3.9.2012
Motto:
Neděláme chyby proto, že se neučíme.
Děláme chyby proto, že se učíme.
V jednotlivých předmětech je prospěch žáka hodnocen stupni:
Stupeň 1 - výborný
Stupeň 2 - chvalitebný
Stupeň 3 - dobrý
Stupeň 4 - dostatečný
Stupeň 5 – nedostatečný
Při hodnocení žáka se na prvním stupni použije pro zápis známky na vysvědčení stupně hodnocení číslice, na druhém stupni se použije slovní označení stupně hodnocení.
Východiskem pro stanovení hodnotících stupňů je kvalita výsledků vzdělávání, jež zahrnuje:
Český jazyk | |
V 1. – 3. ročníku hodnotíme: kontrolní diktáty – 4x ročně (3. ročník) kontrolní prověrky z mluvnice (3. roč.: 4x ročně, 2. roč.: 1–2x ročně, 1x ročně na závěr 1. roč.) diktáty – průběžně mluvnická cvičení – průběžně krátké slohové práce – 3. ročník psaní a úpravu sešitů mluvený projev, reprodukci textu čtení s porozuměním ústní zkoušení - 3. ročník recitaci básní |
Přihlížíme k: domácím úkolům – pravidelnost, pečlivost schopnosti naslouchání a komunikace aktivitě v hodině zapojení do skupinové práce jak při vyučování, tak při projektech daltonským pracím hrám zájmu o četbu, vlastní četbě |
Ve 4. – 5. ročníku hodnotíme: kontrolní diktáty – 4x ročně kontrolní prověrky z mluvnice 4x ročně, diktáty – průběžně mluvnická cvičení – průběžně slohové práce úpravu sešitů mluvený projev, reprodukci textu čtení s porozuměním čtení s přednesem ústní zkoušení recitace básní referáty |
Přihlížíme k: domácím úkolům – pravidelnost, pečlivost schopnosti naslouchání a komunikace aktivitě v hodině zapojení se do skupinové práce jak při vyučování, tak při projektech daltonským pracím hrám zájmu o četbu využití možnosti opravy samostatnosti při práci k vedení žákovského portfolia |
Matematika | |
V 1. – 3. ročníku hodnotíme: pololetní kontrolní práce matematické rozcvičky matematické hry opakovací prověrky po ukončeném tématu aktivitu v hodině |
Přihlížíme k: přípravě na hodinu účasti v matematických soutěžích práci ve skupinách práci na daltonských úkolech plnění domácích úkolů |
Ve 4. – 5. ročníku hodnotíme: čtvrtletní kontrolní práce matematické rozcvičky opakovací prověrky a testy po ukončeném tématu aktivitu v hodině |
Přihlížíme k: přípravě na hodinu účasti v matematických soutěžích práci ve skupinách řešení daltonských úkolů plnění domácích úkolů vztahu k předmětu vedení sešitů samostatnosti při práci využití možnosti opravy vedení portfolia |
Prvouka | |
V 1. – 3. ročníku hodnotíme: pracovní listy práci v hodině opakovací prověrky a testy hry orientaci v daném tématu |
Přihlížíme k: plnění domácích úkolů a domácí přípravě práci na daltonských úkolech práci ve skupinách vedení portfolia |
Přírodověda a vlastivěda | |
Ve 4. – 5. ročníku hodnotíme: opakovací prověrky a testy po ukončení tématu ústní zkoušení dle potřeby samostatné práce práce v hodině práce s mapou, nástěnnými obrazy a modely |
Přihlížíme k: plnění domácích úkolů a domácí přípravě vedení sešitu práci na daltonských úkolech práci ve skupinách a na projektech účasti v soutěžích vedení portfolia |
Hudební výchova, výtvarná výchova, pracovní činnosti a tělesná výchova v 1. – 3. ročníku | |
Hodnocení v těchto předmětech je zásadně pozitivní a má motivační charakter. Jen zcela mimořádně přistupuje učitel k hodnocení jiným stupněm než výborný. Primárním cílem těchto předmětů je, aby děti vykonávaly výtvarné, pracovní, sportovní a hudební činnosti, které přispějí k jejich rozvoji. |
Ve 4. – 5. ročníku umožňuje rozmanitost podkladů respektovat individuální rozdíly žáků a dává jim příležitost uplatnit oblasti, které jsou jejich silnou stránkou. Pokud žák nemá přirozený talent a schopnosti pro práci v těchto předmětech, učitel mu může zadávat takové úkoly, které umožní vylepšit si hodnocení. Hodnocení těchto úkolů nahrazuje známky z výkonů, na které žák nemá talent. Pokud žák aktivně využije nabízené možnosti, vyučující se vždy přikloní k pozitivnímu hodnocení. |
Hudební výchova |
Hodnotíme s přihlédnutím k: aktivnímu přístupu, zájmu a snaze zpěvu (znalost textu a melodií) referátům k probíranému učivu znalostem hudebních pojmů vedení sešitu |
Výtvarná výchova |
Hodnotíme s přihlédnutím k: aktivnímu přístupu, zájmu a snaze tvůrčímu přístupu – nápaditosti, představivosti zručnosti a pracovitosti schopnosti spolupracovat samostatné tvořivé práci připravenosti na hodinu |
Pracovní činnosti |
Hodnotíme s přihlédnutím k: aktivitě a tvořivosti při práci zručnosti a pracovitosti schopnosti spolupracovat dodržování pravidel o bezpečnosti a ochraně zdraví organizaci vlastní práce, udržování pořádku na pracovišti kvalitě výsledků vlastní práce |
Tělesná výchova |
Hodnotíme s přihlédnutím k: zájmu o předmět a aktivitě dodržování herních pravidel pravidelné přípravě na hodiny (cvičební úbor, obuv) schopnosti spolupráce s kolektivem dodržování bezpečnostních zásad sportovnímu chování všeobecnému přehledu o významných sportovních událostech výkonům žáka, zejména jeho individuálnímu zlepšení |
Český jazyk | |
Hodnotíme: 4x čtvrtletní písemné práce 2x kontrolní slohové práce - po přípravě 6x kontrolní diktáty pravopisná a slohová cvičení průběžně různé formy práce s textem, některé daltonské listy (podpora čtenářské gramotnosti) práce na projektech, aktivita ve skupině mluvní cvičení referáty o četbě, spisovatelích, prezentace recitace |
Přihlížíme k: vedení portfolia, úrovni hodnotících listů domácí přípravě (písemné, ústní úlohy, pomůcky) práci v hodinách, aktivitě, schopnosti vyjadřování přípravě úkolu pro ostatní žáky vedení čtenářského deníku (dobrovolně) informacím o návštěvě divadla, výstavy a jiné akce (dobrovolně) |
Anglický jazyk |
V anglickém jazyce známku tvoří úroveň zvládnutí všech řečových dovedností, tj. poslechu, čtení, ústního a písemného projevu na podkladě osvojených jazykových prostředků, tj. gramatiky, lexiky, fonetiky a pravopisu. |
I. stupeň |
Formy hodnocení anglického jazyka na I. stupni odráží metody a formy práce používané v počáteční fázi výuky. V 1. a 2. ročníku jsou dovednosti poslechu a ústního projevu nadřazeny dovednostem čtení a psaní. Výuka je zde propojena s hudební, pohybovou a výtvarnou výchovou. Žáci jsou hodnoceni na podkladě aktivní práce při vyučování, imitaci říkanek, zpěvu písní, dramatizace příběhů, účasti v hrách a plnění úkolů v pracovních sešitech. Od 3. ročníku si žáci vedou slovníček a znalost slovní zásoby je ověřována ústním zkoušením. Od 4. ročníku se výuka zaměřuje na uvědomělé osvojování gramatického a lexikálního učiva, a proto jsou používány stejné formy hodnocení jako na 2. stupni. |
II. stupeň |
Při získávání podkladů pro hodnocení žáků na 2. stupni jsou používány tyto formy: Ústní zkoušení čtení a překlad textů (výslovnost, plynulost, porozumění čtenému textu) znalost slovní zásoby a její použití ve větách znalost a aplikace gramatického učiva poslechová cvičení rozhovory reprodukce textů samostatný ústní projev memorování říkanek, básniček, zpěv písní, dramatizace příběhů, hry Písemné zkoušení prověrky (ověření znalosti gramatického a lexikálního učiva jednotlivých lekcí) testy (ověření znalosti gramatického a lexikálního učiva na konci každého tematického celku) projekty k probraným tématům cvičení v pracovním sešitě úplnost a správnost zápisů gramatického učiva v sešitech a slovní zásoby ve slovníčcích překlady adaptovaných textů (porozumění čtenému textu, práce se slovníkem, dovednost adekvátního překladu) samostatný písemný projev na dané téma Při hodnocení učitel sleduje zejména ucelenost, přesnost a trvalost osvojení požadovaných poznatků, faktů a pojmů a schopnost uplatňovat osvojené poznatky a dovednosti při komunikaci v cizím jazyce. Při celkovém hodnocení bude přihlédnuto k aktivnímu přístupu ke všem činnostem, k práci na daltonských úkolech a k vedení portfolia. |
Německý jazyk | |
Hodnotíme: Ústní projev samostatné vyjádření myšlenek podání informace reprodukce, dialogy použití slovní zásoby ve větách fonetickou správnost, básničky, písničky prezentace projektů Porozumění textu vyhledání nejdůležitějších informací v textu (Hörverstehen, Leseverstehen) práce s informacemi Čtení správnou výslovnost větnou melodii Psaní krátké písemné práce (opakování gramatických jevů a slovní zásoby) slohové písemné práce (pouze v 9. roč.) |
Přihlížíme k: aktivitě v hodinách, úrovni daltonských listů zpracování individuálních projektů snaze o doučení látky v případě absence vedení portfolia a sebehodnotících listů domácí přípravě práci ve skupině nebo ve dvojicích vedení sešitů |
Matematika | |
Hodnotíme: znalosti a dovednosti jednotlivých tématických celků (písemnou nebo ústní formou) čtvrtletní písemné práce aktivitu v hodinách |
Přihlížíme k: práci v daltonských hodinách účasti v matematických soutěžích podílu na práci ve skupinách přístupu k předmětu vedení portfolia vedení sešitu |
Fyzika | |
Hodnotíme: ústní zkoušení znalosti a dovednosti jednotlivých tématických celků laboratorní práce samostatné prezentování zadaných úkolů aktivitu v hodinách |
Přihlížíme k: práci v daltonských hodinách účasti ve fyzikálních soutěžích podílu na práci ve skupinách přístupu k předmětu vedení portfolia vedení sešitu |
Informatika |
Hodnotíme s přihlédnutím k: Hodnotíme s přihlédnutím k: plnění zadaných úkolů prezentování výsledků své práce dodržování zásad daných řádem učebny při práci s počítačem přístupu k předmětu aktivitě v hodině |
Chemie | |
Hodnotíme: kontrolní písemné práce ústní zkoušení laboratorní práce projekty |
Přihlížíme k: úpravě sešitu (kompletní zápisy) aktivitě v hodinách referátům (dobrovolné i zadané) daltonským pracem vedení portfolia |
Dějepis | |
Hodnotíme: ústní zkoušení písemné testy a prověrky orientaci na mapě práci na projektech, aktivitu ve skupině některé daltonské listy referáty, prezentace |
Přihlížíme k: vedení portfolia, hodnotících listů aktivitě, práci v hodinách vedení sešitu informacím o návštěvě muzea, hradu, zámku, výstavy aj. (dobrovolně) aktuálním informacím, např. archeologický průzkum v Brně (dobrovolně) |
Zeměpis a zeměpisný seminář | |
Hodnotíme: opakovací písemné zkoušení ústní zkoušení, testy, písemné práce |
Přihlížíme k: daltonským pracem projektům samostatné práci domácí přípravě (úkoly, vše s přihlédnutím k pečlivosti vypracování) vedení sešitu a portfolia aktivitě v hodinách |
V předmětu zeměpisný seminář platí kritéria uvedená ve druhém odstavci. |
Přírodopis | |
Hodnotíme: úroveň znalosti jednotlivých tématických celků poznávání přírodnin práci žáka během laboratorní práce aktivitu a prezentování vlastních vědomostí v hodinách některé daltonské práce prezentaci projektů (školních nebo domácích) herbář, křížovky, skupinovou práci |
Přihlížíme k: vedení sešitu a portfolia práci v daltonských hodinách snaze opravit si známky v průběhu pololetí vlastní iniciativě žáka (dobrovolné referáty) účasti v přírodovědných soutěžích |
Výchova ke zdraví | |
Hodnotíme: samostatné práce skupinové práce nebo práce ve dvojici písemné zkoušení vhodných témat aktivitu a prezentování vlastních názorů v hodinách prezentaci menších projektů (školních nebo domácích) křížovky, volné psaní, scénky, praktické dovednosti (1. pomoc) |
Přihlížíme k: vedení sešitu a portfolia snaze opravit si známky v průběhu pololetí vlastní iniciativě žáka (dobrovolné referáty) |
Výchova k občanství | |
Hodnotíme: krátké kontrolní úkoly k danému tématu daltonské listy výstupy ze skupinových prací a projektů |
Přihlížíme k: referátům, úvahám, aktualitám, křížovkám vedení sešitů vedení portfolia aktivitě v hodinách |
Základy administrativy | |
Hodnotíme: zvládnutí bezchybného psaní desetiprstovou hmatovou technikou iniciativu při praktických činnostech |
Přihlížíme k: připravenosti žáka na výuku a jeho aktivitu ve výuce plnění zadaných úkolů přístupu k práci (soustředěnost, využití času v hodině, rozvržení úkolu) samostatnosti, spolupráci ve skupině |
Hudební výchova, výtvarná výchova, pracovní činnosti a tělesná výchova |
V těchto předmětech umožňuje rozmanitost podkladů respektovat individuální rozdíly žáků a dává jim příležitost uplatnit oblasti, které jsou jejich silnou stránkou. Pokud žák nemá přirozený talent a schopnosti pro práci v těchto předmětech, učitel mu může zadávat takové úkoly, které umožní vylepšit si hodnocení. Hodnocení těchto úkolů nahrazuje známky z výkonů, na které žák nemá talent. Pokud žák aktivně využije nabízené možnosti, vyučující se vždy přikloní k pozitivnímu hodnocení. |
Hudební výchova |
Hodnotíme s přihlédnutím k: Praktickým dovednostem – sborový a sólový zpěv Hodnocení probíhá s ohledem na možnosti a schopnosti žáka s přihlédnutím ke snaze, soustředění a pracovní kázni při nácviku a produkci písně. Teoretickým znalostem – hudební teorie a nauka Hodnocení probíhá formou ústního zkoušení, opakovacích písemných testů, domácích úkolů a rozhovorů o probrané látce s přihlédnutím k aktivitě žáka v hodině. Individuálním znalostem a dovednostem a jejich uplatnění Hodnotí se nadstandardní schopnosti a znalosti žáka a jejich aplikace, aktivní podíl na práci při nácviku písně, vypracování samostatné práce k probíranému tématu, znalost hudebních aktualit, práce na třídních projektech, vedení sešitu. |
Výtvarná výchova |
Hodnotíme s přihlédnutím k: připravenosti žáka na výuku a jeho aktivitě ve výuce domácí přípravě (nošení pomůcek) plnění zadaných úkolů přístupu k práci (soustředění na práci, využití času v hodině, rozvržení úkolu) samostatnosti, spolupráci ve skupině zvládnutí výtvarné techniky a výtvarného úkolu referátům |
Pracovní činnosti |
Hodnotíme s přihlédnutím k: dodržování zásad bezpečnosti a hygieny při práci, udržování pořádku na pracovním místě domácí přípravě (nošení předepsaných pomůcek, surovin) spolupráci ve skupině aktivitě v hodině plnění zadaných úkolů testům znalostí |
Tělesná výchova a sportovní hry |
Hodnotíme s přihlédnutím k: hodnotíme pomocí hodnotící testové baterie základní motorické schopnosti a pohybové dovednosti, zejména jejich zlepšení s přihlédnutím ke schopnostem a dovednostem žáka dodržování dohodnutých pravidel zájmu a aktivitě pravidelné přípravě na hodinu (cvičební úbor, obuv) dodržování bezpečnostních zásad při cvičení fair play chování a kázeň v hodinách schopnosti spolupráce s kolektivem znalosti pravidel herních aktivit všeobecnému přehledu o významných sportovních událostech účasti ve sportovních soutěžích a reprezentaci školy |
Žák se speciálními vzdělávacími potřebami je dítě se zdravotním postižením, zdravotním znevýhodněním nebo sociálním znevýhodněním. Zdravotním postižením je mentální, tělesné, zrakové nebo sluchové postižení, vady řeči, souběžné postižení více vadami, autismus a vývojové poruchy učení nebo chování. Zdravotním znevýhodněním se rozumí zdravotní oslabení, dlouhodobá nemoc nebo lehčí zdravotní poruchy vedoucí k poruchám učení a chování, které vyžadují zohlednění při vzdělávání. Sociálním znevýhodněním je např. postavení azylanta nebo nařízená ústavní výchova.
Hodnocení nadaných žáků vychází z individuálních předpokladů žáka a z dojednaného individuálního vzdělávacího plánu.
Sebehodnocení jako cesta ke zplnomocnění žáků
Sebehodnocení je prostředkem, jak navodit či posílit u žáků pocit spoluzodpovědnosti za výsledky vzdělávacího procesu.
Sebehodnocení jako motivační faktor
Zvýšení zodpovědnosti za vlastní práci a náhled na ni má výrazný motivační efekt – podporuje aktivitu žáků.
Sebehodnocení jako prostředek k rozvoji kompetencí žáka
Je-li žák veden k tomu, aby objektivně hodnotil svou práci, přenáší tuto nabytou dovednost do dalších oblastí života. A touto cestou jsou rozvíjeny i všechny klíčové kompetence.
Sebehodnocení jako prostředek k posílení sebeúcty a k orientaci žáka na zvládání problémů
Sebeúcta je výrazným činitelem úspěchu v jakékoli lidské činnosti. Jedním ze zdrojů sebeúcty jsou vlastní zkušenosti se zvládáním a překonáním překážek, s vlastním úspěchem. Pozitivní sebehodnocení, které se na tyto prožitky zaměřuje, může posílit orientaci žáka na zvládání problémů. Takoví žáci mohou být zvídavější, samostatnější, aktivnější a motivovanější ke zvládání překážek vlastními silami.
Sebehodnocení jako prostředek k prohlubování vztahu mezi učitelem a žákem
Sebehodnocení je dovednost, které se žák učí, a učitel je důležitým průvodcem v jejím rozvíjení. Pro žáka je to specifickou příležitostí vstoupit do osobního vztahu s učitelem. Posilující vliv na vzájemný vztah může mít i vědomí společného úkolu - žák a učitel jako účastníci vzdělávacího procesu spolu uzavírají dohodu o cíli své práce a společně vyhodnocují její plnění.
Proces a výsledky sebehodnocení jsou pro učitele cenným materiálem k poznání žáka. Vzhledem k tomu, že sebehodnocení poskytuje průběžné informace o vývoji žáka, mohou být tyto materiály cenné i pro ostatní učitele (při změně vyučujícího, přechodu žáka na II. stupeň). Z tohoto důvodu se písemné sebehodnocení se souhlasem žáka uchovává a stává se součástí jeho osobní dokumentace. Na konci školní docházky mohou být tyto materiály jedním z podkladů při vypracování závěrečného hodnocení žáka.
S výsledky sebehodnocení se mohou seznámit i rodiče (konzultace, hovorové hodiny apod.). Přínosem je, pokud i rodiče mohou doplnit vlastní hodnocení práce svého dítěte, např. při domácí přípravě. Je to pro ně příležitost, jak aktivně vstupovat do kontaktu se školou a vyjadřovat se k práci svého dítěte i učitelů.
Konkrétní metody a formy sebehodnocení používá učitel dle vlastního uvážení tak, aby respektovaly věk a úroveň schopností žáků. Jejich použití se řídí některými obecnými zásadami:
Diskuse mezi učitelem a žákem
Nejčastěji využívaná metoda, slouží ke zhodnocení práce žáka, má formu společné diskuse, dialogu.
Hodnotící listy
Jsou v nich stanovena kritéria, která žák hodnotí. Mohou využívat např. i bodování, škálování apod. Jejich podoba a rozsah se přizpůsobují věku dítěte. Učitelé jednotlivých předmětů si sami zvolí formu hodnotícího listu. Vyučující se shodli, že sebehodnocení formou hodnotících listů budou s žáky provádět v tomto rozsahu:
I. stupeň
Předměty v 1. – 3. ročníku měsíčně, ve 4. – 5. ročníku český jazyk, matematika po probraném tematickém celku, minimálně měsíčně, přírodověda, informatika a vlastivěda čtvrtletně, tělesná výchova, výtvarná a hudební výchova, pracovní činnosti pololetně. Vyučující, kteří pracují s daltonskou metodou s využitím týdenních plánů, mohou uplatňovat sebehodnocení v rámci těchto plánů.
II. stupeň
Anglický jazyk po dokončení lekce. Využívají se hodnotící listy, které jsou zpracovány v pracovním sešitu. Německý jazyk po skončení lekce. Pouze skupiny, které se učí podle učebnice Beste Freunde, využívají hodnotící listy, které jsou zpracovány v pracovním sešitu. Zeměpis, matematika, fyzika po probraném tematickém celku. Přírodopis, český jazyk, dějepis, informatika, chemie, výchova k občanství čtvrtletně, výchova ke zdraví, tělesná a výtvarná výchova, pracovní činnosti pololetně.
Hodnotící listy žák zakládá do svého portfolia.
Dotazníky
Při sebehodnocení jsou využívány velmi často. Mohou se využít např. následující otázky - co bylo pro tebe nejzajímavější, co ti dalo nejvíc práce?
Žákovské portfolio
Je uspořádaný soubor prací žáka, který poskytuje informace o průběhu a výsledcích jeho činnosti. Součástí portfolia může být např. vypracovaná a učitelem ohodnocená písemná práce, vlastní sebehodnocení, hodnocení učitelů, výtvarná díla, slohové práce apod. Portfolio je pracovní pomůckou, ale i jakousi vizitkou žáka, může jej provázet i po několik let školní docházky. Předmětová portfolia jsou uložena ve třídě na vymezeném místě v pořadačích. Žáci mohou s portfolii pracovat i doma. V určenou dobu, zpravidla o čtvrtletí, předkládají žáci svá portfolia ke kontrole vyučujícím a vedení školy. Písemné práce, které slouží jako podklad pro hodnocení, se do portfolia mohou uložit až po uzavřeném hodnoceném období (pololetí). Součástí předmětového portfolia může být i dohoda mezi učitelem a žákem. Formu si zvolí každý učitel sám.
Další metody a formy
Jedná se o "volnou tvorbu". Mohou to být např. sebehodnotící dopisy, deníky, písemné reflexe, kresby, školní zpráva apod.
Slovní hodnocení je konkrétní slovní vyjádření o dosažené úrovni žáka ve vztahu k cíli vyučování a možnostem žáka. Jde o kvalitativní posuzování žákova výkonu nebo chování vyjádřené formou slovní zprávy.
Při slovním hodnocení se postupuje také podle zásad a kritérií pro hodnocení žáků, neboť by měla být zachována vazba slovním hodnocením a známkou. Použití slovního hodnocení však není pouhé mechanické převádění číselného hodnotícího stupně do složitější slovní podoby, ale jsou zohledněny individuální potřeby dítěte.
Slovní hodnocení uplatňujeme průběžně (ústně, písemně – učitel zapíše do notýsku komentář k práci, představením konkrétní práce dětí) nebo jako hodnocení závěrečné na vysvědčení.
Slovní hodnocení má podobu obsahové analýzy žákova výkonu a mělo by obsahovat:
Celkový prospěch zahrnuje výsledky hodnocení z povinných předmětů, volitelných předmětů a chování. Nezahrnuje hodnocení nepovinných předmětů. Stupeň celkového prospěchu se uvádí na vysvědčení.
Nelze-li žáka hodnotit z objektivních důvodů na konci prvního pololetí, určí ředitel školy pro jeho hodnocení náhradní termín, a to tak, aby hodnocení za první pololetí bylo provedeno nejpozději do konce června. Není-li možné hodnotit ani v náhradním termínu, žák se v 1. pololetí nehodnotí.
Nelze-li žáka pro závažné objektivní příčiny hodnotit na konci druhého pololetí, určí ředitel školy pro jeho hodnocení náhradní termín, a to tak, aby hodnocení za druhé pololetí bylo provedeno nejpozději do konce září následujícího školního roku. V období měsíce září do doby hodnocení žák navštěvuje nejbližší vyšší ročník, popřípadě znovu devátý ročník.
Žák, který nemohl být hodnocen v náhradním termínu nebo na konci druhého pololetí neprospěl, opakuje ročník. To neplatí o žákovi, který na daném stupni základní školy již jednou ročník opakoval. Tomuto žákovi může ředitel školy na žádost jeho zákonného zástupce povolit opakování ročníku pouze z vážných zdravotních důvodů.
Má-li zástupce žáka pochybnosti o správnosti hodnocení v jednotlivých předmětech na konci prvního nebo druhého pololetí, může do tří pracovních dnů ode dne, kdy se o hodnocení prokazatelně dověděl, nejpozději však do 3 pracovních dnů od vydání vysvědčení, požádat ředitele školy o komisionální přezkoušení žáka, je-li vyučujícím daného předmětu ředitel školy, krajský úřad. Komisionální přezkoušení se koná nejpozději do 14 dnů od doručení žádosti nebo v termínu dohodnutém se zákonným zástupcem žáka.
Komisi pro přezkoušení žáka jmenuje ředitel školy, v případě, že je vyučujícím daného předmětu ředitel školy, jmenuje komisi krajský úřad. Komise je tříčlenná, tvoří ji předseda, zkoušející učitel, jímž je zpravidla vyučující daného předmětu, a přísedící. Klasifikační stupeň určí komise většinou hlasů. O komisionální zkoušce se pořizuje protokol.
Prospěl (a) s vyznamenáním, není-li v žádném z povinných předmětů stanovených školním vzdělávacím programem hodnocen na vysvědčení stupněm prospěchu horším než 2 (chvalitebný), průměr stupňů prospěchu ze všech povinných předmětů stanovených školním vzdělávacím programem není vyšší než 1,5 a jeho chování je hodnoceno stupněm velmi dobré.
Prospěl (a), není-li v žádném z povinných předmětů stanovených školním vzdělávacím programem hodnocen na vysvědčení stupněm prospěchu 5 (nedostatečný) nebo odpovídajícím slovním hodnocením.
Neprospěl (a), je-li v některém z povinných předmětů stanovených školním vzdělávacím programem hodnocen na vysvědčení stupněm prospěchu 5 (nedostatečný) nebo odpovídajícím slovním hodnocením nebo není-li z něho hodnocen na konci druhého pololetí.
Nehodnocen (a), není-li možné žáka hodnotit z některého z povinných předmětů stanovených školním vzdělávacím programem na konci prvního pololetí.
Stupeň 1 - velmi dobré
Žák dodržuje ustanovení školního řádu a pravidla společenského chování. Chová se a jedná slušně, taktně, zdvořile a ohleduplně, respektuje ostatní. Ojediněle se dopouští drobných přestupků proti pravidlům školního řádu a požadovaného chování.
Stupeň 2 - uspokojivé
Žák se opakovaně dopustí přestupků proti školnímu řádu nebo pravidlům společenského chování. Případně se dopustí závažnějšího přestupku. Přistupuje k výchovným opatřením s projevenou snahou své jednání napravit nebo zlepšit své chování.
Chování žáka lze hodnotit tímto stupněm na základě podnětu kteréhokoliv pedagogického pracovníka a je projednáno v pedagogické radě. Stupeň 2 – uspokojivé lze udělit po předchozím udělení důtky třídního učitele. V případě, že žák dále pokračuje v porušování pravidel školního řádu nebo při závažném porušení školního řádu i bez udělení předcházejících výchovných opatření. Návrh sníženého stupně z chování a důvody k jeho navržení projedná třídní učitel se zákonnými zástupci žáka před zasedáním pedagogické rady. Výsledek jednání pedagogické rady je písemně sdělen třídním učitelem žákovi a jeho zákonnému zástupci. Pokud se zákonný zástupce bez omluvy a bez pokusu o smluvení náhradního termínu nedostaví k projednání, třídní učitel pouze písemně oznámí žákovi a zákonnému zástupci navržení a udělení sníženého stupně z chování. Udělení sníženého stupně z chování zaznamená třídní učitel do školní matriky, do zápisu z pedagogické porady a na vysvědčení.
Stupeň 3 - neuspokojivé
Žák se dopustí velmi závažného přestupku proti školnímu řádu nebo pravidlům chování. Svým chováním a jednáním negativně ovlivňuje soužití ve třídě nebo ve škole. Svá pochybení a výchovná opatření buď nepřijímá, nebo je vůči nim apatický, a tak se obvykle dopouští dalších přestupků.
Chování žáka lze hodnotit tímto stupněm na základě podnětu kteréhokoliv pedagogického pracovníka a je projednáno v pedagogické radě. Stupeň 3 – neuspokojivé lze udělit v případě, že žák dále pokračuje v porušování pravidel školního řádu nebo při závažném porušení školního řádu i bez udělení předcházejících výchovných opatření. Návrh sníženého stupně z chování a důvody k jeho navržení projedná třídní učitel se zákonnými zástupci žáka před zasedáním pedagogické rady. Výsledek jednání pedagogické rady je písemně sdělen třídním učitelem žákovi a jeho zákonnému zástupci. Pokud se zákonný zástupce bez omluvy a bez pokusu o smluvení náhradního termínu nedostaví k projednání, třídní učitel pouze písemně oznámí žákovi a zákonnému zástupci navržení a udělení sníženého stupně z chování. Udělení sníženého stupně z chování zaznamená třídní učitel do školní matriky, do zápisu z pedagogické porady a na vysvědčení.
Za závažná porušení školního řádu budou pro potřebu pravidel hodnocení chování považovány následující skutečnosti:
Za zvláště závažné porušení školního řádu jsou považovány následující skutečnosti:
Zvláště hrubé porušení školního řádu oznámí ředitel školy orgánu sociálně právní ochraně dětí (OSPOD) do následujícího pracovního dne poté, co se o tom dozvěděl.
Každý přestupek bude posuzován individuálně s přihlédnutím ke konkrétní situaci a dalším charakteristikám (věk, motivace, dosavadní chování žáka apod.)
Pochvaly a jiná ocenění
Napomenutí a důtky
Při porušení povinností stanovených školním řádem nebo při porušení obecně daných pravidel chování lze podle závažnosti tohoto porušení žákovi uložit:
Tato opatření předcházejí zpravidla před snížením stupně z chování.
Mgr. Ivo Zálešák
ředitel školy