Základní škola Brno, Masarova 11, př.org.
Roční plán školy pro školní rok 2022/2023
Východiska
Roční plán vychází z dlouhodobé koncepce rozvoje školy na období 2021 – 2025.
Školní vzdělávací program Naše škola – příležitost pro všechny
Vyhodnocení předešlé koncepce školy, ročního plánu školy za uplynulý rok, individuálních pohovorů se zaměstnanci
Vlastní hodnocení školy, analýzy stránek školy a kultury školy
Úkoly zadané zřizovatelem
Rozbor hospodaření školy za poslední kalendářní rok
Závěry a opatření z kontrol nadřízených orgánů
Závěry pedagogických rad, skupin předmětů, školské rady
Názory a doporučení zaměstnanců, rodičů a žáků
Plán hlavních úkolů ČŠI na školní rok 2022–2023
Struktura ročního plánu
Poslání školy, cíle vzdělávání
Výchovná činnost školy
Vzdělávací činnost školy
Hospodářská činnost školy
Řídicí a personální činnost
Kontrolní činnost
Klima školy
Poslání a cíle naší školy:
- Poskytnout žákům kvalitní vzdělání v souladu se školským zákonem. Motivovat žáky k celoživotnímu vzdělávání, připravovat je pro další studium i pro život. Systematicky kultivovat individuální kompetence každého jedince, rozvíjet jeho osobnost. Učit děti samostatně myslet, svobodně se rozhodovat a projevovat, ale zároveň je učit slušnému chování, zaměřit se na rozvoj elementárního etického cítění. Vést žáky k empatii, ohleduplnosti k jiným lidem, toleranci, učit je žít společně s ostatními.
- Klást důraz na diferenciaci a individualizaci výuky. Věnovat se jak žákům nadaným, tak žákům se speciálními vzdělávacími potřebami.
- Nabídnout žákům vhodné volnočasové aktivity podle jejich zájmů a věku v rámci Centra volného času tak, aby škola byla otevřená pro děti i v odpoledních hodinách po skončení výuky a byla centrem života městské části.
- Zaměstnancům školy umožnit jejich seberealizaci, podporovat jejich stálý rozvoj, podporovat další vzdělávání, zvyšovat aktivní podíl pracovníků na řízení a zlepšování práce školy, vytvářet pro všechny přátelskou atmosféru a tvůrčí ovzduší.
- Zkvalitňovat oblast řízení školy v oblasti organizační, ekonomické a personální.
- Dokázat tvořivě reagovat na změny prostředí, realizovat kurikulární změny, průběžně provádět evaluaci školy.
- Svým systematickým směřováním ke kvalitě být školou atraktivní pro žáky, jejich rodiče i zaměstnance.
Výchovná činnost školy – trvalé cíle
- Učit žáky samostatnosti, vést k vytváření vlastních názorů, práci v týmu, v páru i skupině, k individuální odpovědnosti. Podporovat činnost žákovského parlamentu a vytvářet podmínky pro jeho činnost.
- Individuálně přistupovat k žákovi. Úzce spolupracovat s rodiči žáků se špatným přístupem ke vzdělávání a žáků dlouhodobě neprospívajících.
- Urychlovat proces socializace nových žáků a žáků z národnostních menšin do třídních kolektivů a zapojení do aktivit školy.
- Zajišťovat komplexní podporu žákům a jejich zákonným zástupcům v případech neúspěšnosti žáků.
Zajistí: třídní učitelé a vyučující, vedení školy
- Spolupracovat se zákonnými zástupci: zajišťovat trvalý a plynulý přenos informací, využívat poradenských služeb ŠPP, při předávání a poskytování informací respektovat Nařízení Evropského parlamentu a rady EU 216/679 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů (GDPR).
Zajistí: vedení školy, ŠPP, třídní učitelé, vyučující
Hlavní cíle v oblasti výchovy v tomto školním roce
- Stále se zdokonalovat ve vedení třídnických hodin (domečků).
- Na I. stupni pěstovat v dětech pracovní návyky, na II. stupni je dále rozvíjet. Podporovat schopnost plánovat a organizovat si práci, nést za ni zodpovědnost, a to úměrně věku a individualitě žáků.
- Spolupracovat s různými charitativními organizacemi, učit děti sounáležitosti s potřebnými.
- Dbát na příjemné estetické prostředí ve škole, spolu se žáky jej vytvářet.
- Prohlubovat sounáležitost žáků se školou.
Prostředky k dosažení cílů
- Ve všech ročnících základní školy organizovat společné pobyty třídy mimo školní budovu – školy v přírodě, adaptační kurzy, sportovně branné a kulturní pobyty na II. stupni, školní výlety apod., pokud bude vhodná epidemiologická situace.
- Využívat symbolů školy – trička, vaky, masaříci, masaráci.
Hlavní cíle v oblasti rozvoje žáka ke zdravému životnímu stylu v tomto školním roce
- Zaměřit se na dodržování zvýšených hygienických návyků.
- Výuku vhodně doplňovat o aktuální poznatky a doporučení v souvislosti s epidemiologickou situací.
- Podporovat pohybové aktivity a zdravé návyky žáků.
- Zaměřit se na rozvoj zdravých stravovacích návyků, pohybových dovedností a tělesné zdatnosti dětí a žáků, v rámci prevence se zaměřit na prevenci rizikového chování dětí a žáků.
- Zajistit žákům dostatek pohybu během přestávek i při tělovýchovných chvilkách během vyučovacích hodin. Za příznivého počasí zajistit pobyt žáků o přestávce mimo budovu školy. Sledovat psychohygienické podmínky výuky, zaměřit se na jejich dodržování pedagogy.
- Rozvíjet dovednosti směřující ke zvládání stresu a zátěže, ke zvládání emocí.
Prostředky k dosažení cílů
- Opakovaně žákům připomínat mytí a dezinfekci rukou před i během vyučování, dostatečně větrat.
- V tělesné výchově se zaměřit na žáky, kteří mají problém s pohybem. Vhodně je motivovat, ocenit i malý pokrok, nesrovnávat jejich výkon s ostatními.
- Do hodin zařazovat relaxační tělovýchovné chvilky i ve třídách II. stupně.
- Podporovat a propagovat nabídku školní kuchyně se zdravými dopoledními svačinkami. Zajistit účinnou kontrolu kvality školního stravování včetně dietního stravování.
- Využívat programy, které přispívají ke zdraví dětí např. Ovoce, mléko do škol apod.
- Ve spolupráci s ŠPP nabídnout v domečcích či projektové podobě žákům témata psychohygieny, relaxačních dovedností, duševního zdraví, emočního rozvoje, apod.
Hlavní cíle v oblasti ochrany žáků před sociálně patologickými jevy v tomto školním roce
- Zaměřit se na prevenci chování v domácím prostředí během distanční výuky: denní režim, pohyb, plnění domácích úkolů, reorganizace domácích pravidel, zvýšená bezpečnost v online prostředí.
- Zaměřit se na téma bezpečnosti v kyberprostoru a prevence kyberšikany. Vyhodnocovat možná rizika digitálních technologií a virtuálního prostředí. Tato rizika a hrozby minimalizovat.
- Předcházet sociálně patologickým jevům, školní neúspěšnosti, záškoláctví. V prevenci záškoláctví se zaměřit na sledování důvodů absence – skryté záškoláctví s vědomím rodičů, opakované absence v určitých dnech, předmětech.
- Zajistit úzkou spolupráci všech pedagogů navzájem a se ŠPP.
- Zajistit poradenskou činnost pro rodiče podle jejich potřeby.
- Vytvořit kvalitní, inovativní Minimální preventivní program školy s jasně vymezenými cíli.
Prostředky k dosažení cílů
- Vést žáky k přátelským vztahům ve třídě, vzniklé problémy řešit bez prodlení, úzce spolupracovat s rodiči, využívat smlouvy se žáky, doučovat slabší žáky, individuálně se věnovat žákům se SVP.
- Využívat domečků k řešení problémů ve třídě - přizvat pracovníka z ŠPP nebo vedení školy.
- Reagovat na současné trendy v oblasti informatiky a vyvíjejících se digitálních technologií včetně jejich hrozeb - prohloubit ve výuce prevenci v kyberprostoru.
- Pro žáky organizovat preventivní programy na téma nebezpečí a zneužívání sociálních sítí již od 3. ročníku.
- V 5. ročníku organizovat besedy s youtubery.
- Ve všech třídách 2. stupně vybrat preventivní aktivitu z oblasti bezpečná komunikace na internetu a prevence kyberšikany – např. audiovizuální lekce Digistories: Nela/jsns.cz, vzdělávací preventivní program „Závislosti online a jejich rizika“, DUHA, práce se seriálem #martyisdead či dokumentem V síti.
- Při práci s problémovými žáky využívat smlouvy s žáky (individuální výchovné plány).
Vzdělávací činnost školy – trvalé cíle
- Začleňovat nové technologie do výuky, podporovat využívání digitální technologie s důrazem na rozvoj digitálních kompetencí, jejich propojení s rozvojem technického myšlení, technické tvořivosti, manuální zručnosti, informatického myšlení žáků a prohlubování znalostí z oblasti kybernetické bezpečnosti. Využívat nové technologie při vytváření podpory žákům.
- Využívat všech dispozic žáků. Při volbě vyučovacího stylu působit na všechny inteligenční složky žáků. Využívat prvky emoční inteligence.
- Při výuce důsledně uplatňovat nejen Bloomovu taxonomii vzdělávacích cílů (znalost, porozumění, využití, analýza, syntéza, hodnocení), ale afektivní taxonomii (vnímání, reagování, hodnocení, zahrnutí hodnot, zvnitřňování).
- Zabývat se školním hodnocením žáků a tuto dovednost zlepšovat. Dosahovat všech základních vlastností pedagogického hodnocení (cílenosti, systematičnosti, efektivity a informovanosti) v racionální míře. Využívat všech možností k hodnocení. Postupně více zavádět individuálně formativní hodnocení. Proškolit zájemce o metody formativního hodnocení. Vést žáky ke schopnosti sebehodnocení a vedení hodnotících listů. Při hodnocení žáků vycházet zejména z jejich výkonů během celého klasifikačního období, vést žáky k nutnosti systematické přípravy.
- Využívat zkušeností z distančního vzdělávání a hlavně online výuky k posílení podpory žáků.
- Zaměřit se na vzdělávání žáků s nedostatečnou znalostí vyučovacího jazyka.
- Zajistit, aby se pravidelného a systematického doučování účastnili všichni žáci, kteří to potřebují.
- Zajistit, aby se žáci mohli učit v klidném a příjemném prostředí bez rušivých podnětů neukázněných žáků.
Zajistí: vedení školy, vyučující
Hlavní cíle v oblasti vzdělávání v tomto školním roce
- Na I. stupni pokračovat ve formě daltonské výuky s týdenními plány.
- Na II. stupni rozvíjet formy badatelské výuky a projektového vyučování.
- Podporovat rozvoj čtenářské gramotnosti a rozvoj mluveného projevu. Do výuky zavádět čtenářské dílny. Věnovat se tvorbě a čtení elektronických textů.
- Systematicky využívat testů Kalibro, popřípadě jiných forem evaluace a připravovat žáky na tento způsob práce.
- Zpracovat průřezová témata ve formě projektového vyučování.
- Podporovat zájem o kulturu a historii naší země.
- Vytvořit profil absolventa naší školy.
- Zaměřit se na výuku moderních dějin našeho státu.
- Začít vyučovat informatiku podle upraveného ŠVP.
- Absolventské práce žáků devátého ročníku vést k využití ICT technologií, hodnotit úroveň ITC znalostí v absolventské práci. Hodnocení absolventské práce započíst do výsledné známky z informatiky, českého jazyka a profilového předmětu.
Prostředky k dosažení cílů
- Nabízet žákům zajímavé úkoly, podporovat jejich přirozený zájem. Do výuky více zařazovat pokusy, využívat chemické a fyzikální učebny. Pravidelně navštěvovat planetárium, VIDA – park, technické muzeum, …
- Vyhledávat a zapojovat do výuky odborníky z řad rodičů.
- Testy KALIBRO zadávat žákům před přijímacími zkouškami na střední školy v 5. a 9. ročníku. Pokračovat ve vlastní evaluaci ve 3., 5., a 9. ročníku.
- Organizovat promyšlené daltonské hodiny a projektové vyučování.
- Snížit zatěžování žáků a jejich rodičů domácí přípravou.
- Zaměřit se na spolupráci vyučujících s asistenty a provádění podpůrných opatření.
- Podporovat vzájemné hospitace vyučujících, kolegiální poradenství, mentoring, ukázkové hodiny.
Stanovené výukové cíle v jednotlivých předmětech v tomto školním roce
- Zaměřit se na propojení a koordinaci úkolů z jednotlivých předmětů.
- Rozvíjet spolupráci jednotlivých skupin předmětů při přípravě daltonských hodin a projektů.
- Rozvíjet spolupráci mezi skupinami předmětů v pátém a šestém ročníku.
I. stupeň
Český jazyk
- Podporovat vyjadřovací a komunikační schopnosti.
- Kultivovat mluvený projev a správnou výslovnost.
- Vést děti při diskuzi k respektu a schopnosti naslouchat ostatním.
- Podporovat děti v samostatné a tvůrčí činnosti ve všech oblastech jazykové výchovy.
- Rozvíjet sociální dovednosti prací ve skupinách.
- Zaměřit se při výuce na vyžívání digitálních technologií. Do konce I. stupně naučit děti zpracovávat text ve Wordu.
- Podporovat i nadále čtenářskou gramotnost (referáty o knize, slohová mluvní cvičení), rozvíjet zájem o vlastní četbu a učit děti zpracovávat s porozuměním umělecký i naučný text
- Využívat prvky dramatické výchovy.
- Uspořádat recitační a literární soutěž ve školním kole.
- Na závěr 3. a 5. ročníku získat evaluačními testy zpětnou vazbu o zvládnutí učiva.
- Zapojit žáky 5. ročníku do čtenářské soutěže Babylon – uspořádat školní kolo.
- Podporovat u dětí zájem o čtení návštěvou knihovny.
- Obohacovat výuku externími programy a divadly
- Umožnit dětem pracovat s audioknihami, vyhledávat informace do výuky na internetu a pracovat s výukovými programy
Matematika
- V matematice na I. stupni se zaměřit na rozvoj matematické a finanční gramotnosti.
- Vytvářet ročníkové, třídní projekty v rámci finanční gramotnosti a zapojit se do projektů finanční gramotnosti realizovaných bankami a finančními poradci. Ve 2. ročnících využít knihovny ke společnému čtení knihy Kde rostou peníze s tématikou finanční gramotnosti.
- Systematicky využívat testů Kalibro a připravovat žáky na tento způsob práce.
- Zapojovat se do tradičních soutěží a olympiád – Klokánek, Pythagoriáda, Mateso, logická a matematická olympiáda a v průběhu roku pracovat s testy z let minulých. Zavádět poznatky Hejného matematiky formou webinářů a školení.
- Využívat výpočetní techniku (počítače, tablety) a internet.
- Používat pomůcky zakoupené z projektu Erasmus.
- Na konci školního roku prověřit získané vědomosti a poznatky formou evaluace, která proběhne ve 3. a 5. ročníku.
Prvouka
- Zaměřit se na rozvoj vnímání svého okolí, rodiny, přírody.
- Vytvářet přátelské vztahy v kolektivu.
- Vést žáky k sociálnímu cítění, empatii a vzájemnému respektu.
- Uplatňovat pravidla bezpečného chování.
- Podporovat tradice a sounáležitosti.
- Podporovat přirozený zájem a zvídavost žáků.
- Školní výuku doplnit návštěvou vzdělávacích programů (Planetárium , Vida, Technické muzeum...).
Přírodověda, vlastivěda
- Zaměřit se na rozvoj přírodovědné gramotnosti.
- Využívat výpočetní techniku, pracovní listy, encyklopedie.
- Vytvářet ročníkové a třídní projekty dle tematických plánů a státních svátků.
- Pořádat pro žáky přírodovědné soutěže a navštěvovat výukové programy:
- Anthropos 4. a 5. ročník
- Planetárium 5. ročník
- Z housenky motýlem 5. ročník
- VIDA – 4. a 5. ročník
- Projekt I. pomoc 4. a 5. ročník
- Přírodovědná soutěž 4. ročník
Informatika
- Zařazovat do výuky práci s výukovými roboty.
- Posilovat informační gramotnost žáků se zaměřením na kybernetickou bezpečnost.
- Rozvíjet analytické a algoritmické myšlení žáků.
- Zúčastnit se soutěže Bobřík Informatiky.
- Ve spolupráci s vyučujícími výtvarné výchovy uspořádat fotografickou soutěž.
Tělesná výchova
- Plnit disciplíny olympijského víceboje.
- Seznamovat se s pravidly sportovních her.
- Využívat netradiční pomůcky a formy ve výuce, zařazovat nové aktivity a podporovat spolupráci při kolektivních sportech.
- Upevňovat pravidla Fair play.
- Zdokonalovat pohybové i plavecké dovednosti dětí.
- Pokračovat ve spolupráci s Českým atletickým svazem a atletickým klubem AK Olymp.
- Organizovat sportovní přípravky.
- Organizovat a účastnit se soutěží a sportovních her pořádaných AŠSK a SOBŠ .
- Uspořádat Sportovní den.
Hudební výchova
- Spolupracovat s brněnskou filharmonií:
- účastnit workshopů ve škole (hudebny, třídy),
- účastnit workshopů a pořadů v Besedním domě, sídle filharmonie.
- Absolvovat výchovné koncerty ve škole – vybrat je z nabídky.
- Hlídat nabídku koncertů a hudebních akcí a informace o nich poskytovat kolegům navzájem.
- Aktivně se účastnit Brněnských Vánoc a vystoupit na některém z pódií ve středu města.
- Aktivně se účastnit hudebních akcí v rámci MČ Brno-Líšeň
- Uspořádat ve spolupráci se Školní družinou individuální zpěváckou soutěž pro děti 1. stupně.
- V rámci možností maximálně využívat hudebnu prvního stupně.
- Pokračovat ve využívání interaktivních tabulí ve výuce a více se zaměřit na metodu aktivního poslechu.
- Všem žákům poskytnout dostatek prostoru k seberealizaci.
- Žákům 4. a 5. ročníku zadávat dobrovolné úkoly – prezentace o zpěvácích, skupinách, akcích, koncertech nebo hudebních stylech – a nechat je prezentovat
- Naučit žáky zaznamenávat hudbu – různými způsoby, popř. stříhat nebo upravovat hudební záznam
- Naučit žáky vytvořit hudební archiv
- Informovat žáky o hudebních stylech a možnostech poslechu i hudební seberealizace, vychovávat posluchače i interprety.
- Pokusit se o vystoupení v rámci školy – žáci – žákům.
- Pokusit se realizovat nejméně jednu akci z projektu Timbalooloo.
Výtvarná výchova
- Rozvíjet žáky ve tvůrčích činnostech. Povzbuzovat k tradiční ale i netradiční tvorbě.
- Využívat širokou škálu výtvarných prostředků a technik. Podněcovat kreativitu.
- Nabízet žákům prožitek z návštěvy galerie nebo výstav.
- Konkrétní cíle:
- Žáci vyjadřují své pocity a náměty různými výtvarnými prostředky. Své výtvarné práce prezentují ve výtvarných soutěžích organizovaných mimo školu nebo přímo ve škole. Deník z prázdnin, Den Země, karaoke k vánočním trhům (masopustnímu průvodu). Navštěvují galerie a tematické výstavy.
Pracovní činnosti
- Rozvíjet pozitivní přístup žáků k pracovním dovednostem a jejich tvořivému využití.
- Podporovat i badatelský přístup. Vedeme žáky k vyjadřování postupu, respektování pravidel, komunikaci. Učíme žáky pracovat s chybou a hodnotit svou práci.
- Žáci se starají o květiny ve třídě, domácí mazlíčky a vyvýšené záhony na školním dvoře, v zimě se starají o volně žijící ptáky a sypou jim na krmítko semínka..
- Pozorují přírodu a její proměny během roku, zaznamenávají počasí. Žáci umí vyrobit různé dárky s využitím vícero materiálů a mnoha postupů.
II. stupeň
Český jazyk
- Zaměřit se na komunikační a vyjadřovací schopnosti žáků, na rozvoj slovní zásoby a kultivovaný mluvený projev (referáty o knize, slohová mluvní cvičení).
- Podporovat čtenářskou gramotnost a čtenářské dílny.
- Rozvíjet zájem o vlastní četbu.
- Žákům devátých ročníků nabídnout přípravu před přijímacími zkouškami, popř. nabídnout týdenní přípravný kurz.
- Zaměřit se na výuku vytváření elektronického textu.
- Příprava žáků devátých ročníků na absolventské práce.
- Plánované akce:
- Večerní divadelní představení nabídnout žákům z 8. a 9. ročníků. V každém pololetí se plánuje návštěva jednoho divadelního představení.
- Recitační soutěž – školní kolo pro 6. až 9. ročníky
- Olympiáda z českého jazyka pro 8. a 9. ročníky
- Babylon pro 6. a 7. ročníky
- Pořady v Knihovně Jiřího Mahena
- Pořady v Památníku Jiřího Mahena
- Literární a výtvarná soutěž Naše krajina
Matematika, fyzika
- Zařazovat do hodin matematiky prvky Hejného matematiky.
- Vést žáky k účasti na soutěžích Matematická olympiáda, Pythagoriáda, Logická olympiáda, Matematický klokan.
- Uspořádat přípravný kurz pro žáky devátých ročníků, kteří se budou účastnit přijímacích zkoušek.
- Zavádět badatelské vyučování, účastnit se projektu druhého stupně „Den vědy“ a posilovat tak mezipředmětové vztahy (F, Ch).
Přírodopis, výchova ke zdraví
- Biologická olympiáda 6. – 9. roč.
- Přírodovědný klokan 8. – 9. roč.
- Den přírodních věd v ZOO – 2 soutěžní týmy (7. a 9. roč.)
- Den vědy – badatelství (2. stupeň demonstruje pokusy pro 1. stupeň)
- Planeta 3000 – výukový program (7. roč.)
- Kamenačky – výukový program (7. roč.)
- Foto/herbáře – projekt (7. roč.)
- Geologické éry – projekt (9. roč.)
- Geopark + geologické sbírky – exkurze (9. roč)
- Dendrologická pozorování (PřS - 6. roč.)
- Nepál – přednáška (6. + 7. roč.)
Anglický jazyk
- Zlepšit komunikační kompetenci žáků v anglickém jazyce.
- Soustředit na zvýšení objemu komunikativních aktivit. Tohoto dosáhneme aktivním zapojením rodilé mluvčí do výuky a využíváním jazykové laboratoře Omnneo.
- Zlepšit povědomí žáků o kultuře a reáliích anglicky mluvících zemích.
- Zařazovat do hodin zajímavé články z anglických časopisů a webů a tím zvýšit zájem žáků o danou kulturu a jazyk.
- Rozvinout digitální kompetence našich žáků, propojit se znalostmi z hodin informatiky.
- Domácí úkoly a projekty vypracovávat v elektronické podobě.
- Plánované akce:
- Zájezd do Anglie 6. – 9. ročník.
- Anglické divadelní představení.
- Karel Kocůrek – přednáška o Kanadě a Aljašce.
- Konverzační soutěž v anglickém jazyce 6. – 9. ročník.
- Příprava k mezinárodním zkouškám YLE.
- Konverzační hodiny s rodilou mluvčí.
- Krátké projekty pro jednotlivé ročníky.
Německý jazyk
- Využívat reálných situací ve výuce, které se často objevují v běžném životě, tradice, kultura a zvyky v německy mluvících zemích.
- Zakomponovat současné trendy do výuky, upozorňovat na cizojazyčné jevy v českém prostředí.
- Projekt pro 2. stupeň- listopad- prosinec (tématika německy mluvících zemí).
- Zájezd do vánoční Vídně- prosinec.
- Konverzační soutěž- leden.
- Zájezd do ZOO Schönbrunn- květen.
- Možnost výjezdu do Salzburgu, Mnichova, Drážďan, Linze- jaro.
Španělský jazyk
- Využití reálných situací, které se objevují v běžném životě.
- Reálie španělsky mluvících zemí.
- Rozdíly mezi španělskou a latinskomaerickou španělštinou.
- Vztah češtiny a španělštiny.
- Využití reálných nahrávek a současných písní k poslechovým cvičením.
- Projekty a akce:
- Videoprojekt Naše škola.
- Návštěva vybrané akce v Instituto Cervantes v Praze (dle nabízeného programu) a prohlídka španělské knihovny tamtéž.
- Příprava tradičních španělských pokrmů.
- Návštěva divadelního představení v rámci Španělského divadelního festivalu.
- Španělsky komentovaná prohlídka Brna určená rodilým mluvčím v rámci tématu Moje město.
Zeměpis
- Exkurze:
- Planeta Země 3000, Zoo Brno
- Plánované akce a projekty:
- Zeměpisná olympiáda (leden)
- 6. ročník: Cestujeme do vesmíru
- 6. ročník: Mapujeme okolí školy
- 6. ročník: Meteorologická stanice
- 6. a 7. ročník - přednáška Nepál – mezipředmětová vazba Z a Př
- 7. ročník: Regiony Asie
- 8. ročník: Státy Evropy, Zoo Brno- mezipředmětová vazba Z a Př
- 9. ročník: Geografie Brna
Dějepis
- Využívat grafických, textových a audiovizuálních materiálů, rozvíjení kompetencí k učení.
- Využívat média a internet v hledání informací, rozvíjení digitálních a mediálních kompetencí.
- Zavádět projektovou výuku s důrazem na dějiny každodennosti, rozvíjení kompetencí k řešení problémů a pracovních kompetencí.
- Rozvíjet komunikativní dovednosti.
- Vést žáky k pochopení odlišných názorů ostatních, náboženských či ideologických.
Výchova k občanství
- Podporovat aktivní občanství žáků aktualitami a diskuzí ve výuce.
- Zapojit do výuky více komplexních metod (projekt, brainstorming, kritické myšlení).
- Posilovat sociální dovednosti a prosociální chování.
- Tvorba Lapbooků ve vybraných ročnících.
- Projekt k prezidentským volbám 2023.
- Realizovat exkurze a vzdělávací programy vhodné k probíranému učivu.
Chemie
- Zařadit různé formy výuky (skupinová, projektová).
- Zařazovat více žákovských a demonstračních pokusů.
- Plánované akce:
- Mladý chemik - soutěž - školní kolo – do 21.10.2022, krajské kolo 20.12.2022 – 9. ročník
- Chemická olympiáda - školní kolo – leden 2022 – 9.ročník
- Korchem - korespondenční soutěž 4 kola – do 3.2.2023 – dobrovolně – 9.ročník
- Den přírodních věd – říjen 2022 – soutěž pro 6. až 9. ročníky (přihlášené 3 týmy ve dvou kategoriích)
- VIDA – Barevná chemie (výukový program) – 8. ročníky
Pracovní činnosti
- Podporovat u žáků vztah k manuálním činnostem.
- Navštěvovat s žáky dílny na SŠSE Trnkova.
- Uspořádat exkurzi ve specializované instituci.
- Propojit pracovní činnosti s dalšími předměty (např. VV nebo Informatika).
Výtvarná výchova
- Využívat pro inspiraci současné i starší výtvarné umění. Žáci se budou více participovat na výzdobě školních prostor.
- Účastnit se vybraných výtvarných soutěží a uspořádáme školní výtvarnou soutěž. ¨
- Pokračovat v návštěvách edukativních programů v rámci města Brna (galerií, architektonických památek apod.). V hodinách podpoříme zájem žáků o výtvarné umění.
- Propojit výtvarnou výchovu s dalšími předměty prostřednictvím plánovaných projektů (informatika, VkO a Pč…).
- Zapojit žáky do tvorby vizuálního a grafického návrhu hudebny.
Hudební výchova
- Soustředit na vokální činnost a rozvoj pěveckých dovedností žáků.
- V 8. ročnících bude pokračovat výchova k hudební toleranci, prohlubování poslechových zkušeností z historie hudby i současných hudebních směrů a získávání zkušeností pro základní orientaci doby vzniku hudebního díla.
- Dále bude individuálně podporovat žáky se zájmem o aktivní instrumentální nebo pěveckou činnost.
- Uspořádat každoroční školní pěveckou soutěž pro žáky II. stupně.
- Uskutečnit vánoční hudební setkání některých tříd II. stupně se svými partnerskými třídami z I. stupně.
- Zorganizovat poslechové muzikálové odpoledne pro zájemce z tříd II. stupně.
Tělesná výchova
- Podporovat žáky v jejich sportovních výsledcích a zálibách.
- Nabízet širokou škálu volnočasových aktivit v rámci centra volného času.
- Vyhledávat a aplikovat do hodin nejnovější poznatky z akademického prostředí a odborných publikací.
- Využívat moderní technologie.
- Vést žáky k myšlenkám kalokagathie.
- Individuálně posuzovat jednotlivé dovednosti a schopnosti.
Prostředky k dosažení cílů
- Nabídnout a realizovat vhodné sportovní soutěže.
- Rozšířit nabídku CVČ.
- Motivovat pedagogy a zvyšovat jejich odbornost.
- Navázat spolupráci s fakultou sportovních studií Masarykovy univerzity.
- Zvát trenéry a lektory do hodin TV.
- Uspořádat pro žáky lyžařský výcvikový kurz.
- Pořádat branné dny.
- Hodnotit úroveň pohybových dovedností žáků se zřetelem na důležitost v reálném životě.
- Využívat zkušenosti a poznatky z distančního vzdělávání
Hlavní cíle v oblasti zkvalitňování výuky cizích jazyků v tomto školním roce
- Podporovat zahraniční výjezdy žáků a učitelů, využívat nabídnutých možností na aktivní procvičení jazyka anglického i německého.
- Pokračovat v přípravě žáků ke zkouškám YLE, KET.
- Zkvalitňovat výuku jazyka prostřednictvím rodilého mluvčího.
- Nové znalosti aplikovat na příklady z praktického života.
- Rozlišovat aktivity zaměřující se na přesnost (accuracy) a plynulost (fluency).
- Rozvíjet jazykovou gramotnost žáků, včetně produktivních dovedností, prostřednictvím jejich častého vystavení cizojazyčnému prostředí – zapojení rodilého mluvčího do výuky, jazykové pobyty v zahraničí, rozvoj jazykové gramotnosti žáků napříč vzdělávacími obory (CLIL).
- Vyžadovat elektronické zpracování úkolů a projektů, zvyšovat počítačovou gramotnost žáků využíváním různých platforem pro výuku cizího jazyka.
- Hodnotit úroveň znalostí žáků v jazykových kompetencích se zřetelem na využití cizího jazyka v reálném životě.
Prostředky k dosažení cílů
- Žáci 5. a 7. ročníku, kteří se přihlásí, budou skládat na konci školního roku zkoušky YLE. Nabídnout složení zkoušek i žákům vyšších ročníků (KET, PET).
- Uspořádat jazykově poznávací zájezd do SRN a Anglie (podle vývoje covidové situace)
- Využívání jazykové učebny vybavené audiovizuálním systémem Omnneo.
- Zapojení rodilého mluvčího do výuky anglického jazyka všech ročníků.
- Do výuky zařazovat produktivní aktivity, které simulují využití jazyka v reálných situacích.
- Snažit se využívat zkušenosti získané během distančního vyučování – nově vzniklé výukové platformy apod.
Hlavní cíle v oblasti podpory rozvoje ICT na škole v tomto školním roce
- Využívat informační a komunikační techniku ve výchovně vzdělávacím procesu (e-learningové prostředí, výukové programy pro interaktivní tabule a tablety, internet jako zdroj informací).
- Zvyšovat znalosti a dovednosti pedagogů při práci s informačními technologiemi s důrazem na oblast online výuky.
Prostředky k dosažení cílů
- Využívat e-learningového vyučování.
- Zadávat úkoly, k jejichž splnění je potřebná znalost informačních technologií.
- Využít ICT techniku ve vyučování napříč předměty.
- Dbát na základní hygienu, ergonomii a vyváženost využití ICT.
- Zaměřit se na zvýšení kybernetické bezpečnosti.
- Motivovat pedagogické pracovníky k dalšímu vzdělávání v práci s kancelářskými programy a moderní informační technikou.
Hlavní cíle v oblasti posilování a rozvíjení přírodovědného a technického vzdělávání v tomto školním roce
- Využívat ve výuce moderních technologií, zatraktivnit výuku, motivovat žáky, probudit v nich zájem o další studium.
- Využívat odborné učebny.
- Podporovat žáky nadané a se zájmem o tyto obory – olympiády, konzultace.
Prostředky k dosažení cílů
- Nabídnout a realizovat vhodné exkurze a výukové programy.
- Motivovat pedagogy a podporovat jejich odborný růst.
- Zvát do vyučování odborníky.
- Zařazovat do výuky badatelské metody.
- S žáky 4. a 5. ročníku pokračovat na venkovních políčcích při výuce pěstitelských prací.
- Žáky 4. a 5. ročníků seznámit ve školních dílnách v praktických činnostech se zpracováním dřeva a kovu.
- Seznámit žáky 2. a 3. ročníku s prostředím školních dílen.
Hlavní cíle v oblasti podpory žáků nadaných i žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v tomto školním roce
- Nadále pokračovat v nastaveném poskytování podpory žákům se speciálními vzdělávacími potřebami.
- Pokračovat v podpoře nadaných žáků a rozvíjet možnosti jejich vzdělávání.
- Mimořádně nadaným žákům umožnit jejich další rozvoj přidělení m mentorů.
- Vytvářet podpůrné podmínky pro žáky s odlišným mateřským jazykem.
Prostředky k dosažení cílů
- Úzce a pravidelně spolupracovat s pracovníky ŠPP. Evidovat žáky s potřebou podpůrných opatření, zajišťovat jim účinnou individuální péči, v případě nutnosti ve spolupráci s poradenským zařízením. Individuální přístup k dětem chápat jako soustavné získávání informací o výsledcích každého dítěte, jejich vyhodnocování a volbu dalších postupů, ověřování jejich účinnosti.
- Uplatňovat individuální přístup, používat odlišné metody, formy práce a hodnocení, respektovat individuální tempo, posilovat motivaci žáka. Podporovat a nepřetěžovat výukově slabší žáky.
- Uplatňovat jednotný přístup všech pedagogů k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami. Kontrolovat, zda jsou o problémech žáků informováni všichni vyučující žáka.
- Problematiku podpory žáků se SVP zařazovat pravidelně na jednání pedagogických rad a porad, zaměřit na ně i další vzdělávání pedagogických pracovníků.
- K vyhledávání nadaných žáků využívat vypracovaný manuál.
- Po vyšetření žáka v PPP či SPC a dodání materiálů s doporučeními spolupracovat s rodiči a dle potřeby si vyjasnit závěry vyšetření a upřesnit následující postupy. Pracovník ŠPP upozorní zákonné zástupce na dobu platnosti doporučení.
- Spolupracovat s odborníky s PPP, SPC, OSPOD a dalšími organizacemi.
- Vytvářet individuální vzdělávací plány, pravidelně je vyhodnocovat.
- Nadále podporovat a rozvíjet logopedickou péči. Logopedická péče a intervence bude probíhat pod vedením speciálního pedagoga mimo dobu výuky.
- Podpořit žáky ohrožené školní neúspěšností některou z forem doučování – pedagogy, mentory v rámci Projektu města Brna, studenty z Pedagogické fakulty MU Brno či dalšími vnějšími subjekty.
- Nabízet žákům mimoškolní aktivity pro podporu nadání ve spolupráci s organizacemi Mensa, Talnet apod.
- Zapojení do projektu Fakulty sociálních studií MU Brno „Výzkumně ověřený inovativní model identifikace a rozvoje matematicky nadaných žáků ZŠ“ (VOIM).
- Testování nadání u žáků čtvrtého ročníku ve spolupráci s FSS MU Brno.
- Podpora a rozvíjení nadaných žáků prvního stupně ve čtenářské a matematické gramotnosti ve vybraných hodinách v rámci vyučování (v malých skupinách).
- Nastavovat podpůrná opatření pro žáky s odlišným mateřským jazykem. V případě potřeby spolupracovat s vnějšími subjekty.
- Pokračovat v činnosti Klubu nadaných dětí a s Mensou.
- Pravidelně pořádat žákovské vědecké workshopy.
- Pořádat workshopy – zvát zajímavé osobnosti, prezentovat pokusy.
Hospodářská činnost školy
Hlavní cíle v materiálně technické a ekonomické oblasti v tomto školním roce
- Ve spolupráci se zřizovatelem vybudovat přírodní učebnu a odpočinkovou herní zónu na střeše školy.
- Ekonomicky a hospodárně zacházet s rozpočtem školy, aktivně přistupovat k získání dalších finančních prostředků (granty, projekty, spolupráce s občanskými sdruženími, doplňková činnost).
- Provést energetický audit s důrazem na možnosti úspor při spotřebě elektrické energie a plynu, sledovat teplotu v prostorách školy a vytápět je na předepsanou teplotu.
Prostředky k dosažení cílů
- Postupně dokončit vybavení tříd novým nábytkem.
- Realizovat obnovu serverů.
- Dokončit vybavení kabinetů novým nábytkem
Řídicí a personální činnost – trvalé cíle
- V řízení a vedení zaměstnanců zachovávat demokratický styl s participací co nejširšího okruhu pracovníků.
- Svolávat provozní porady (alespoň 1x měsíčně nebo v případě potřeby), pedagogické rady (min. 4x ročně).
- Pravidelně vést hodnoticí rozhovory s jednotlivými zaměstnanci. Výsledky rozhovorů využívat pro zlepšení řízení školy.
Zajistí: vedení školy
Hlavní cíle v oblasti řízení v tomto školním roce
- Pracovní úkoly a rozhodovací pravomoci delegovat na co nejnižší úroveň, využívat k tomu jak vedoucí pracovníky školy, tak pedagogy, vykonávající specializované činnosti – výchovný poradce, metodik prevence, koordinátor ŠVP, koordinátor EVVO, koordinátor předmětů, uvádějící učitel.
- Pečovat o odborný růst pedagogických pracovníků.
- Vytvářet stabilní pracovní tým a pozitivně motivovat zaměstnance, povzbuzovat jejich iniciativu.
- Odměňovat inovativní a tvořivou práci.
- Systematicky se věnovat novým pracovníkům, nejen na začátku školního roku, ale i v jeho průběhu. Oceňovat práci uvádějících učitelů.
Prostředky k dosažení cílů
- Všechna závažná rozhodnutí projednávat předem na pedagogických a provozních poradách, informovat prokazatelným způsobem zaměstnance.
- Umožňovat a podporovat DVPP v oblastech, které souvisí s prioritami školy.
- Věnovat se pracovníkům školy, kteří nově nastupují. Přidělovat jim uvádějící učitele.
- Organizovat neformální setkání pracovníků školy (víkendové lázeňské pobyty, výjezdní porady, setkávání při významných dnech např. Den učitelů, vánoční posezení apod.)
Kontrolní činnost školy – trvalé cíle
- Kontrolní činnost zaměřit na dodržování všech opatření v souvislosti s epidemiologickou situací.
- V práci pedagogů i žáků sledovat a oceňovat jejich přínos pro vytváření image školy, propagace její práce na veřejnosti. Každý pedagog by měl v rámci výuky svého předmětu nejen předávat vědomosti a dovednosti, ale přispívat k vytvoření kladného vztahu žáka k předmětu, hledat nové formy práce, propagovat svoji činnost na veřejnosti.
- Využívat všech forem kontrolní činnosti. Realizovat poradenské návštěvy v hodinách s dalšími učiteli, návštěvy vyučovacích hodin jedné třídy v průběhu celého dne, realizovat kolegiální poradenství.
- Hospitační a kontrolní činnost bude zaměřena na uplatňování zásad osobnostně sociální výchovy ve výuce, partnerského přístupu k žákům, zaměření na základní učivo a respektování individuálních zvláštností žáků
Zajistí: vedení školy
Hlavní cíle v oblasti evaluace školního vzdělávacího programu a výsledků vzdělávání v tomto školním roce
- Ověřovat a zvyšovat kvalitu výchovy a vzdělávání.
- Pravidelně hodnotit vývoj úrovně výsledků vzdělávání.
- Vyhodnocovat, zda žáci zvládají očekávané výstupy.
Prostředky k dosažení cílů
- Realizovat a vyhodnocovat výsledky anket. Vyhlásit v dubnu anketu pro rodiče.
- Využívat testování KALIBRO, vlastní evaluaci a další formy zjišťování úrovně kvality vzdělávání.
- Sledovat úspěšnost při přijímacím řízení.
- Sledovat úspěšnost žáků při dalším studiu.
- Provádět ankety, řízené rozhovory s žáky a učiteli.
Klima školy
Hlavní cíle v oblasti spolupráce s rodiči a s veřejností v tomto školním roce
- Včas a objektivně informovat rodiče o výsledcích nebo případných obtížích jejich dětí a o činnosti školy.
- Vtáhnout rodiče do procesu vzdělávání jejich dětí. Reagovat na připomínky rodičů a potřeby školy.
- Neustále zvyšovat prestiž a dobré jméno školy.
- Propagovat činnost školy v tisku.
- Spolupracovat se zřizovatelem – ÚMČ Brno Líšeň.
- Spolupracovat s ostatními líšeňskými školami a mateřskými školami.
- Spolupracovat s ostatními institucemi v městské části např. OSPOD, Salesko, KC Líšeň.
Prostředky k dosažení cílů
- Pravidelně informovat rodiče o rozvoji jejich dítěte v průběhu výchovně vzdělávacího procesu třídní schůzky, hovorové hodiny, výchovné komise.
- Využívat moderních technologií pro informovanost rodičů – Edookit.
- Setkávání učitel – rodič – žák, v době hovorových hodin nebo dle aktuální potřeby.
- Pořádat setkání s rodiči i mimo třídní schůzky a hovorové hodiny např. besídky pro rodiče, veřejné absolventské práce, dny otevřených dveří, ukázkové hodiny apod.
- Pořádat besedy pro rodiče.
- Nabídnout rodičům služby ŠPP (výchovné a vzdělávací plány, integrace, pomoc s domácí přípravou, …).
- Být rodičům nápomocni při výběru dalšího studia jejich dítěte.
- Velmi úzce spolupracovat se školskou radou a spolkem rodičů.
- Informovat o činnosti školy pravidelně v Líšeňských novinách, na webových stránkách školy.
Roční plán je otevřený dokument, který je možno doplňovat a připomínkovat. Vychází z dlouhodobé koncepce školy. Na základě ročního plánu pak vytváří své individuální plány koordinátoři vyučovacích předmětů, pedagogičtí a ostatní pracovníci. Vyhodnocení plnění úkolů za školní rok bude vypracováno vždy v červnu příslušného školního roku. Připomínky budou zapracovány do plánu na příští školní rok. Plán byl schválen pracovníky školy na provozní poradě 13. 9. 2022 a projednán školskou radou dne 11. 10. 2022.
13. 9. 2022
Mgr. Ivo Zálešák
ředitel školy
Přílohy ročního plánu:
1. Rozvaha na šk. rok 2022/2023
2. Koncepce rozvoje školy 2021–2025
3. Program EVVO na školní rok
4. Učební plány pro příslušný školní rok
5. Nabídka volitelných a nepovinných předmětů v příslušném školním roce
6. Plány jednotlivých skupin předmětů a plány pedagogických pracovníků
7. Plán Školního poradenského pracoviště
8. Seznam zaměstnanců školy
9. Nabídka kroužků Centra volného času pro příslušný školní rok
10. Koncepce kontrolní činnosti vedení školy, plán hospitační činnosti
11. Plán třídních schůzek, provozních a pedagogických rad
12. Přidělování nenárokových složek platu pedagogickým pracovníkům
13. Plán personálního rozvoje pracovníků školy
14. Návrh rozpočtu z obce s plánem oprav
15. Plán práce školní družiny 2020–2023
17. Koncepce rozvoje ŠD 2020–2025