Základní škola Brno, Masarova 11, př.org.
Roční plán školy pro školní rok 2021/2022
Východiska
Roční plán vychází z dlouhodobé koncepce rozvoje školy na období 2021 – 2025.
Školní vzdělávací program Naše škola – příležitost pro všechny
Vyhodnocení předešlé koncepce školy, ročního plánu školy za uplynulý rok, individuálních pohovorů se zaměstnanci
Vlastní hodnocení školy, analýzy stránek školy a kultury školy
Úkoly zadané zřizovatelem
Rozbor hospodaření školy za poslední kalendářní rok
Závěry a opatření z kontrol nadřízených orgánů
Závěry pedagogických rad, skupin předmětů, školské rady
Názory a doporučení zaměstnanců, rodičů a žáků
Plán hlavních úkolů ČŠI na školní rok 2021–2022
Struktura ročního plánu
Poslání školy, cíle vzdělávání
Výchovná činnost školy
Vzdělávací činnost školy
Hospodářská činnost školy
Řídicí a personální činnost
Kontrolní činnost
Klima školy
Poslání a cíle naší školy:
- Poskytnout žákům kvalitní vzdělání v souladu se školským zákonem. Motivovat žáky k celoživotnímu vzdělávání, připravovat je pro další studium i pro život. Systematicky kultivovat individuální kompetence každého jedince, rozvíjet jeho osobnost. Učit děti samostatně myslet, svobodně se rozhodovat a projevovat, ale zároveň je učit slušnému chování, zaměřit se na rozvoj elementárního etického cítění. Vést žáky k empatii, ohleduplnosti k jiným lidem, toleranci, učit je žít společně s ostatními.
- Klást důraz na diferenciaci a individualizaci výuky. Věnovat se jak žákům nadaným, tak žákům se speciálními vzdělávacími potřebami.
- Nabídnout žákům vhodné volnočasové aktivity podle jejich zájmů a věku v rámci Centra volného času tak, aby škola byla otevřená pro děti i v odpoledních hodinách po skončení výuky a byla centrem života městské části.
- Zaměstnancům školy umožnit jejich seberealizaci, podporovat jejich stálý rozvoj, podporovat další vzdělávání, zvyšovat aktivní podíl pracovníků na řízení a zlepšování práce školy, vytvářet pro všechny přátelskou atmosféru a tvůrčí ovzduší.
- Zkvalitňovat oblast řízení školy v oblasti organizační, ekonomické a personální.
- Dokázat tvořivě reagovat na změny prostředí, realizovat kurikulární změny, průběžně provádět evaluaci školy.
- Svým systematickým směřováním ke kvalitě být školou atraktivní pro žáky, jejich rodiče i zaměstnance.
Výchovná činnost školy – trvalé cíle
- Učit žáky samostatnosti, vést k vytváření vlastních názorů, práci v týmu, v páru i skupině, k individuální odpovědnosti. Podporovat činnost žákovského parlamentu a vytvářet podmínky pro jeho činnost.
- Individuálně přistupovat k žákovi. Úzce spolupracovat s rodiči žáků se špatným přístupem ke vzdělávání a žáků dlouhodobě neprospívajících.
- Urychlovat proces socializace nových žáků a žáků z národnostních menšin do třídních kolektivů a zapojení do aktivit školy.
- Zajišťovat komplexní podporu žákům a jejich zákonným zástupcům v případech neúspěšnosti žáků.
Zajistí: třídní učitelé a vyučující, vedení školy
- Spolupracovat se zákonnými zástupci: zajišťovat trvalý a plynulý přenos informací, využívat poradenských služeb ŠPP, při předávání a poskytování informací respektovat Nařízení Evropského parlamentu a rady EU 216/679 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů (GDPR).
Zajistí: vedení školy, ŠPP, třídní učitelé, vyučující
Hlavní cíle v oblasti výchovy v tomto školním roce
- Stále se zdokonalovat ve vedení třídnických hodin (domečků).
- Na I. stupni pěstovat v dětech pracovní návyky, na II. stupni je dále rozvíjet. Podporovat schopnost plánovat a organizovat si práci, nést za ni zodpovědnost, a to úměrně věku a individualitě žáků.
- Spolupracovat s různými charitativními organizacemi, učit děti sounáležitosti s potřebnými.
- Dbát na příjemné estetické prostředí ve škole, spolu se žáky jej vytvářet.
- Prohlubovat sounáležitost žáků se školou.
Prostředky k dosažení cílů
- Ve všech ročnících základní školy organizovat společné pobyty třídy mimo školní budovu – školy v přírodě, adaptační kurzy, sportovně branné a kulturní pobyty na II. stupni, školní výlety apod., pokud bude vhodná epidemiologická situace.
- Využívat symbolů školy – trička, vaky, masaříci, masaráci.
Hlavní cíle v oblasti rozvoje žáka ke zdravému životnímu stylu v tomto školním roce
- Zaměřit se na dodržování zvýšených hygienických návyků.
- Výuku vhodně doplňovat o aktuální poznatky a doporučení v souvislosti s epidemiologickou situací.
- Podporovat pohybové aktivity a zdravé návyky žáků.
- Zaměřit se na rozvoj zdravých stravovacích návyků, pohybových dovedností a tělesné zdatnosti dětí a žáků, v rámci prevence se zaměřit na prevenci rizikového chování dětí a žáků.
- Zajistit žákům dostatek pohybu během přestávek i při tělovýchovných chvilkách během vyučovacích hodin. Za příznivého počasí zajistit pobyt žáků o přestávce mimo budovu školy. Sledovat psychohygienické podmínky výuky, zaměřit se na jejich dodržování pedagogy.
- Rozvíjet dovednosti směřující ke zvládání stresu a zátěže, ke zvládání emocí.
Prostředky k dosažení cílů
- Opakovaně žákům připomínat mytí a dezinfekci rukou před i během vyučování, dostatečně větrat.
- V tělesné výchově se zaměřit na žáky, kteří mají problém s pohybem. Vhodně je motivovat, ocenit i malý pokrok, nesrovnávat jejich výkon s ostatními.
- Do hodin zařazovat relaxační tělovýchovné chvilky i ve třídách II. stupně.
- Podporovat a propagovat nabídku školní kuchyně se zdravými dopoledními svačinkami. Zajistit účinnou kontrolu kvality školního stravování včetně dietního stravování.
- Využívat programy, které přispívají ke zdraví dětí např. Ovoce, mléko do škol apod.
- Ve spolupráci s ŠPP nabídnout v domečcích či projektové podobě žákům témata psychohygieny, relaxačních dovedností, duševního zdraví, emočního rozvoje, apod.
Hlavní cíle v oblasti ochrany žáků před sociálně patologickými jevy v tomto školním roce
- Zaměřit se na prevenci chování v domácím prostředí během distanční výuky: denní režim, pohyb, plnění domácích úkolů, reorganizace domácích pravidel, zvýšená bezpečnost v online prostředí.
- Zaměřit se na téma bezpečnosti v kyberprostoru a prevence kyberšikany.
- Předcházet sociálně patologickým jevům, školní neúspěšnosti, záškoláctví.
- Zajistit úzkou spolupráci všech pedagogů navzájem a se ŠPP.
- Zajistit poradenskou činnost pro rodiče podle jejich potřeby.
- Vytvořit kvalitní, inovativní Minimální preventivní program školy s jasně vymezenými cíli.
Prostředky k dosažení cílů
- Vést žáky k přátelským vztahům ve třídě, vzniklé problémy řešit bez prodlení, úzce spolupracovat s rodiči, využívat smlouvy se žáky, doučovat slabší žáky, individuálně se věnovat žákům se SVP.
- Využívat domečků k řešení problémů ve třídě - přizvat pracovníka z ŠPP nebo vedení školy.
- Reagovat na současné trendy v oblasti informatiky a vyvíjejících se digitálních technologií včetně jejich hrozeb - prohloubit ve výuce prevenci v kyberprostoru.
- Pro žáky organizovat preventivní programy na téma nebezpečí a zneužívání sociálních sítí již od 3. ročníku.
- V 5. ročníku organizovat besedy s youtubery.
- Ve všech třídách 2. stupně vybrat preventivní aktivitu z oblasti bezpečná komunikace na internetu a prevence kyberšikany – např. audiovizuální lekce Digistories: Nela/jsns.cz, vzdělávací preventivní program „Závislosti online a jejich rizika“, DUHA, práce se seriálem #martyisdead či dokumentem V síti.
- Při práci s problémovými žáky využívat smlouvy s žáky (individuální výchovné plány).
Vzdělávací činnost školy – trvalé cíle
- Začleňovat nové technologie do výuky, podporovat využívání digitální technologie s důrazem na rozvoj digitálních kompetencí, jejich propojení s rozvojem technického myšlení, technické tvořivosti, manuální zručnosti, informatického myšlení žáků a prohlubování znalostí z oblasti kybernetické bezpečnosti. Využívat nové technologie při vytváření podpory žákům.
- Využívat všech dispozic žáků. Při volbě vyučovacího stylu působit na všechny inteligenční složky žáků. Využívat prvky emoční inteligence.
- Při výuce důsledně uplatňovat nejen Bloomovu taxonomii vzdělávacích cílů (znalost, porozumění, využití, analýza, syntéza, hodnocení), ale afektivní taxonomii (vnímání, reagování, hodnocení, zahrnutí hodnot, zvnitřňování).
- Zabývat se školním hodnocením žáků a tuto dovednost zlepšovat. Dosahovat všech základních vlastností pedagogického hodnocení (cílenosti, systematičnosti, efektivity a informovanosti) v racionální míře. Využívat všech možností k hodnocení. Postupně více zavádět individuálně formativní hodnocení. Proškolit zájemce o metody formativního hodnocení. Vést žáky ke schopnosti sebehodnocení a vedení hodnotících listů. Při hodnocení žáků vycházet zejména z jejich výkonů během celého klasifikačního období, vést žáky k nutnosti systematické přípravy.
- Využívat zkušeností z distančního vzdělávání a hlavně online výuky k posílení podpory žáků.
Zajistí: vedení školy, vyučující
Hlavní cíle v oblasti vzdělávání v tomto školním roce
- Na I. stupni pokračovat ve formě daltonské výuky s týdenními plány.
- Podporovat rozvoj čtenářské gramotnosti a rozvoj mluveného projevu. Do výuky zavádět čtenářské dílny.
- Systematicky využívat testů Kalibro, popřípadě jiných forem evaluace a připravovat žáky na tento způsob práce.
- Zpracovat průřezová témata ve formě projektového vyučování.
- Podporovat zájem o kulturu a historii naší země.
- Vytvořit profil absolventa naší školy.
- Zaměřit se na výuku moderních dějin našeho státu.
Prostředky k dosažení cílů
- Nabízet žákům zajímavé úkoly, podporovat jejich přirozený zájem. Do výuky více zařazovat pokusy, využívat chemické a fyzikální učebny. Pravidelně navštěvovat planetárium, VIDA – park, technické muzeum, …
- Vyhledávat a zapojovat do výuky odborníky z řad rodičů.
- Testy KALIBRO zadávat žákům před přijímacími zkouškami na střední školy v 5. a 9. ročníku. Pokračovat ve vlastní evaluaci ve 3., 5., a 9. ročníku.
- Organizovat promyšlené projektové vyučování.
- Snížit zatěžování žáků a jejich rodičů domácí přípravou.
- Zaměřit se na spolupráci vyučujících s asistenty a provádění podpůrných opatření.
- Podporovat vzájemné hospitace vyučujících, kolegiální poradenství, mentoring, ukázkové hodiny.
Stanovené výukové cíle v jednotlivých předmětech v tomto školním roce
I. stupeň
Český jazyk
Zaměřit se při výuce na doplnění případných nedostatků ve vědomostech z období distanční výuky.
Zaměřit se na vyjadřovací a komunikační schopnosti žáků, rozvíjení slovní zásoby a kultivovaného mluveného projevu.
Dbát na správnou výslovnost.
Vést děti při diskuzi k respektu a schopnosti naslouchat ostatním.
Podporovat i nadále čtenářskou gramotnost (referáty o knize, slohová mluvní cvičení), rozvíjet zájem o vlastní četbu a učit děti zpracovávat s porozuměním umělecký i naučný text.
Zapojovat prvky dramatické výchovy do výuky.
Podporovat u dětí zájem o čtení návštěvou knihovny.
Obohacovat výuku externími programy a divadly s ohledem na vývoj hygienický opatření.
Umožnit dětem pracovat s audioknihami, vyhledávat informace do výuky na internetu, pracovat s výukovými programy.
Uspořádat recitační a literární soutěž ve školním kole.
Na závěr 3. a 5. ročníku získat evaluačními testy zpětnou vazbu o zvládnutí učiva.
V pátém ročníků se zapojit do soutěže Babylon, která je zaměřená na práci s textem.
Prvouka
Zaměřit se na rozvoj vnímání přírody, rodiny, svého okolí třídy, vytváření přátelských vztahů a vzájemného respektu v kolektivu.
Vést žáky k empatii a sociálnímu cítění.
Podporovat tradice a sounáležitosti.
Výuku doplňovat návštěvou vzdělávacích institucí.
Matematika
Zaměřit se na rozvoj matematické a finanční gramotnosti.
Systematicky využívat testů KALIBRO a připravovat žáky na tento způsob práce.
Využívat výpočetní techniku (počítače, tablety) a internet.
Vytvářet ročníkové, třídní projekty v rámci finanční gramotnosti.
Zapojovat se do tradičních soutěží a olympiád a v průběhu roku pracovat s testy z let minulých. Zavádět poznatky Hejného matematiky formou webinářů a školení.
Používat pomůcky zakoupené z projektu Erasmus.
Na konci školního roku prověřit získané vědomosti a poznatky formou evaluace, která proběhne ve 3. a 5. ročníku.
Realizovat projekty finanční gramotnosti
1. – 5. ročník – projekty realizované bankami a finančními poradci
2. ročník – společná četba Kde rostou peníze
Matematické soutěže a olympiády
2. a 3. ročník – Cvrček (Klokan)
3. – 5. ročník – Klokánek (Klokan)
1. – 5. ročník – Logická olympiáda (online)
4. a 5. ročník – Matematická olympiáda
5. ročník – Pythagoriáda
5. ročník – Mateso
5. ročník – Sudoku
Přírodověda, vlastivěda
Zaměřit se na rozvoj přírodovědné gramotnosti.
Využívat výpočetní techniku, pracovní listy, encyklopedie.
Vytvářet ročníkové a třídní projekty dle tematických plánů a státních svátků.
Pořádat pro žáky přírodovědné soutěže a navštěvovat výukové programy.
Anthropos 4. a 5. ročník
Planetárium 5. ročník
Stránská skála 4. ročník
Z housenky motýlem 5. ročník
VIDA – 4. a 5. ročník
Projekt I. pomoc 4. a 5. ročník
Přírodovědná soutěž 4. ročník
Výroba herbáře 5. ročník
Informatika
Zařazovat do výuky práci s výukovými roboty.
Posilovat informační gramotnost žáků se zaměřením na kybernetickou bezpečnost.
Rozvíjet analytické a algoritmické myšlení žáků.
Ve spolupráci s vyučujícími výtvarné výchovy uspořádat fotografickou soutěž.
Tělesná výchova
Plnit disciplíny olympijského víceboje.
Seznamovat se s pravidly sportovních her.
Využívat netradiční pomůcky a formy ve výuce, zařazovat nové aktivity.
Zdokonalovat pohybové i plavecké dovednosti dět.í
Pokračovat ve spolupráci s Českým atletickým svazem a atletickým klubem AK Olymp.
Organizovat sportovní přípravky.
Organizovat a účastnit se soutěží a sportovních her pořádaných AŠSK a SOBŠ s ohledem
na vývoj hygienických opatření.
Uspořádat v návaznosti na XXXII. Olympijské hry školní Olympijský běh.
Hudební výchova
Přesvědčit žáky a vést je k tomu, aby hudbu nejen konzumovali, ale sami více, či méně zkoušeli provozovat.
Z hudebních dovedností posilovat ty, které vedou člověka k tomu, aby v něm hudba vzbuzovala kladné emoce.
Hudbu prezentovat dětem takovým způsobem, aby z ní měli radost jak posluchačskou tak interpretační a samy se chtěly na jejím vzniku podílet.
Vést děti k pochopení hudebních kategorií v čase i v souvislostech hudebních stylů.
Vést děti k interpretaci rytmu a tempa – Orffovy nástroje, hra na tělo, hra s rytmickými pomůckami.
Vést děti k zapojení jazyka do hudby a pohybu.
Zhudebňovat texty dětských básní, úryvky textů z čítanky, popř. z jiných knih nebo z vlastních textů. Vyjadřovat hudbu pohybem, tancem.
Vést děti k pochopení základních možností hudebního jazyka – notového zápisu.
Dát do souvislosti slabičnou stavbu textu a notovou a rytmickou stavbu hudby. Ukázat dětem, jak se archivují nápady s využitím moderní techniky.
Pokoušet se provozovat hudbu – nabývat interpretační dovednosti a zážitky.
Zkoušet sólovou hru a zpěv, zkoušet nástrojovou hru.
Informovat ostatní ve škole o nových hudebních zážitcích a objevech. Prezentace zpracovávat digitálně v různých editorech.
Poslechem zkoumat různé ukázky z hudebního světa, diskutovat o nich, zpracovávat prezentace o zpěvácích, hudebních skupinách, festivalech a dalších hudebních vystoupeních.
Výtvarná výchova
Rozvíjet žáky ve tvůrčích činnostech.
Podněcovat k tradičnímu vyjádření se výtvarnými prostředky ale i k experimentování s nimi. Inspirovat žáky novými postupy a současným výtvarným uměním.
Vyjádřit své pocity a náměty výtvarnými prostředky ve výtvarných soutěžích pořádaných naší školou (Deník z prázdnin, výtvarná soutěž celé školy ke Dni Země, výstava portrétů učitelek a učitelů naší školy).
Účastnit se i jiných výtvarných soutěží organizovaných mimo školu.
Navštěvovat galerie a výstavy.
Využívat keramickou dílnu k modelování z hlíny.
Seznámit se se školní 3D tiskárnou.
Pracovní činnosti
Rozvíjet u žáků pozitivní vztah k pracovním dovednostem a jejich tvořivému využití.
Vést žáky k rozšiřování slovní zásoby, respektování pravidel, komunikaci ve škole.
Vedeme žáky k práci podle postupu a učit žáky pracovat s chybou a sebehodnocením.
Pečovat jak o květiny ve třídě, zvířátka ale i o školní vysoké záhony.
Vyrobit drobné dárky s využitím různých materiálů a postupů.
II. stupeň
Český jazyk
Zaměřit se na komunikační a vyjadřovací schopnosti žáků, na rozvoj slovní zásoby a kultivovaný mluvený projev (referáty o knize, slohová mluvní cvičení).
Podporovat čtenářskou gramotnost a čtenářské dílny. Rozvíjet zájem o vlastní četbu. Pokračovat v návštěvách knihovny Jiřího Mahena.
Pokračovat v návštěvách večerních divadelních představení v Mahenově divadle.
Žákům devátých ročníků nabídnout přípravu před přijímacími zkouškami, popř. nabídnout týdenní přípravný kurz.
Plánované akce
Večerní divadelní představení nabídnout žákům z 8. a 9. ročníků. V každém pololetí se plánuje návštěva jednoho divadelního představení, bude se objednávat činohra a balet.
Recitační soutěž – školní kolo pro 6. až 9. ročníky
Olympiáda z českého jazyka pro 8. a 9. ročníky
Babylon pro 6. a 7. ročníky
Pořady v Knihovně Jiřího Mahena: pro 6. ročníky pořad Brněnské pověsti, pro 7. ročníky Nejoblíbenější trojlístek: fantazy, horor a sci-fi, pro 8. ročníky pořad Velký příběh knihy a Děti se žlutou hvězdou, pro 9. ročníky pořad Cena informací a Děti se žlutou hvězdou.
Matematika, fyzika
Zařazovat do hodin matematiky prvky Hejného matematiky.
Vést žáky k účasti na matematických soutěžích.
Zařazovat úlohy z praxe, které žáci využijí v běžném životě.
V hodinách fyziky zavádět badatelské vyučování. Realizovat různé fyzikální pokusy.
Uspořádat přípravný kurz pro žáky 9. ročníku.
Plánované soutěže
Logická olympiáda,
Sudoku
Matematická olympiáda
Matematický klokan
Pythagoriáda
Přírodopis, výuka ke zdraví
Zařazovat do výuky badatelské metody.
Podporovat žáky nadané a se zájmem o tyto obory.
Plánované akce
Biologická olympiáda 6. – 9. ročník
Přírodovědný klokan 8. – 9. ročník
Obojživelníci, plazi (výukový program Kamenačky) 7. ročník
Projektový den v ZOO (Př/Z) 8. ročník
Foto/herbář 7. ročník
Geologické éry 9. ročník
Dendrologická pozorování 6. – 7. ročník. (Př seminář)
Fenologický kalendář 7. ročník (Př seminář)
Mechárium 7. ročník (Př seminář)
1. pomoc, PO (beseda) 7. ročník
.
Anglický jazyk
Zlepšit komunikační kompetenci žáků v anglickém jazyce.
Soustředit na zvýšení objemu komunikativních aktivit. Tohoto dosáhneme aktivním zapojením rodilé mluvčí do výuky a využíváním jazykové laboratoře Omnneo.
Zlepšit povědomí žáků o kultuře a reáliích anglicky mluvících zemích.
Zařazovat do hodin zajímavé články z anglických časopisů a webů a tím zvýšit zájem žáků o danou kulturu a jazyk.
Rozvinout digitální kompetence našich žáků.
Domácí úkoly a projekty vypracovávat v elektronické podobě, využijeme materiálů vytvořených během distanční výuky.
Jsou naplánovány následující akce:
zájezd do Anglie 6. – 9. ročník
den anglických filmů 8. a 9. ročník
Smart Bricks - vědecký výukový program
Karel Kocůrek – přednáška o anglicky mluvících zemích
konverzační soutěž v anglickém jazyce 6. – 9. ročník
Německý jazyk
Využívat reálných situací ve výuce v provázanosti s reáliemi, tradice a zvyky v německy mluvících zemích.
Zakomponovat současné trendy do výuky.
Upozorňovat na cizojazyčné jevy v českém prostředí
Plánované akce
Projekt pro 2. stupeň- Vánoce v německy mluvících zemích
Zájezd do vánoční Vídně
Konverzační soutěž- leden
Zájezd do ZOO Schönbrunn
Příprava programu na akademii
Zeměpis
Zařazovat různé formy výuky (projektová, skupinová).
V projektech se zaměřit zejména na poznávání cizích zemí a přírodních zvláštností.
Výuku obohacovat exkurzemi- Planeta 3000, Zoo Brno, geografie Brna.
Pořádat soutěže.
Plánované akce a projekty
Zeměpisná olympiáda (leden-únor)
7. ročník: Regiony Asie
8. ročník: Zoo Brno- mezipředmětová vazba Z a Př
9. ročník: Geografie Brna (bloková výuka)- 9. ročník
Dějepis
Využívat získané zkušenosti z distanční výuky a klást důraz pouze na nejvýznamnější události naší a světové historie.
Vést žáky k účasti v Dějepisné olympiádě a zapojit žáky do projektu Příběhy našich sousedů. Výuka dějepisu zaměřit na častější interpretaci historických textů s důrazem rozvinout a posílit u žáků kritické myšlení.
Uskutečnit exkurzi do Mikulčic pro 7. ročník – život ve Velkomoravské říši.
Uskutečnit návštěvu Anthroposu pro 6. ročník – život v paleolitu a neolitu.
Zúčastnit se projektu Příběhy našich sousedů – projekt pro 9. ročník.
Uskutečnit exkurzi do Památníku Terezín pro 9. ročník.
Uskutečnit exkurzi do Prahy pro 8. ročník – nejvýznamnější památky hlavního města s propojením s událostmi dějin 19. století.
Výchova k občanství
Podporovat aktivní občanství žáků aktualitami a diskuzí ve výuce.
Zakomponovat do ŠVP revize RVP v oblasti člověk a společnost v souladu s aktuálními potřebami společnosti a žáka.
Realizovat projekt „Volby 2021“ na druhém stupni ve vyšších ročnících.
V každém ročníku realizovat exkurzi vhodnou k probíranému učivu.
Chemie
Zařadit různé formy výuky (skupinová, projektová).
Zařazovat více žákovských a demonstračních pokusů.
Plánované akce
Mladý chemik - soutěž - školní kolo
Chemická olympiáda - školní kolo
Korchem - korespondenční soutěž
Pracovní činnosti
Navštěvovat se žáky dílny na SŠSE Trnkova.
Uspořádat soutěž Masterchef.
Výtvarná výchova
Výtvarné práce opírat o současné výtvarné umění.
Využívat pro inspiraci současné i starší výtvarné umění.
Participace žáků na výzdobě školních prostor.
Do výuky zavádět návštěvy významných brněnských kulturních institucí.
Podporovat zájem žáků o výtvarné umění.
Propojit výtvarnou výchovu s dalšími předměty (např. informatika, VkO, …).
Vytvořit vizuální a grafický návrh učebny VV a zahájit její realizace včetně zapojení žáků do tvorby.
Účastnit se vybraných výtvarných soutěží a uspořádat školní výtvarnou soutěž.
Hudební výchova
Soustředit výuku na vokální činnost a rozvoj pěveckých dovedností žáků.
Pokračovat ve výchově k hudební toleranci.
Prohlubovat poslechové zkušeností z historie hudby a získávat zkušenosti pro základní orientaci doby vzniku hudebního díla.
Podporovat individuálně žáky se zájmem o aktivní instrumentální nebo pěveckou činnost.
Uspořádat školní pěveckou soutěž pro žáky II. stupně
Pokračovat ve výchovných koncertech pro jednotlivé třídy opět s aktivní účastí žáků školy a zorganizovat besedu s odborníkem z hudební praxe.
Tělesná výchova
Zachovat účast v tradičních sportovních soutěžích, organizovaných AŠSK a jinými subjekty. Pořádat školní kola soutěží.
Zajistit LVK.
Nacvičit vystoupení žáků na školní akademii.
S žáky devátých ročníků připravit slavnostní předtančení na školním plese.
Připravit a vést žáky na sportovně branou soutěž Battlefield.
Návrh soutěží AŠSK
Atletický čtyřboj
Florbal
Stolní tenis
Minifotbal
Školní kola soutěží:
Stolní tenis
Skok do výšky
Turnaj v přehazované
Turnaj v kopané
Turnaj ve florbalu
Olympijský den
Hlavní cíle v oblasti zkvalitňování výuky cizích jazyků v tomto školním roce
- Podporovat zahraniční výjezdy žáků a učitelů, využívat nabídnutých možností na aktivní procvičení jazyka anglického i německého (v závislosti na vývoji covidové situace)
- Pokračovat v přípravě žáků ke zkouškám YLE, KET.
- Zkvalitňovat výuku jazyka prostřednictvím rodilého mluvčího.
- Nové znalosti aplikovat na příklady z praktického života.
- Rozlišovat aktivity zaměřující se na přesnost (accuracy) a plynulost (fluency).
- Rozvíjet jazykovou gramotnost žáků, včetně produktivních dovedností, prostřednictvím jejich častého vystavení cizojazyčnému prostředí – zapojení rodilého mluvčího do výuky, jazykové pobyty v zahraničí, rozvoj jazykové gramotnosti žáků napříč vzdělávacími obory (CLIL).
- Vyžadovat elektronické zpracování úkolů a projektů, zvyšovat počítačovou gramotnost žáků využíváním různých platforem pro výuku cizího jazyka
Prostředky k dosažení cílů
- Žáci 5. a 7. ročníku, kteří se přihlásí, budou skládat na konci školního roku zkoušky YLE. Nabídnout složení zkoušek i žákům vyšších ročníků (KET, PET).
- Uspořádat jazykově poznávací zájezd do SRN a Anglie (podle vývoje covidové situace)
- Využívání jazykové učebny vybavené audiovizuálním systémem Omnneo.
- Zapojení rodilého mluvčího do výuky anglického jazyka všech ročníků.
- Do výuky zařazovat produktivní aktivity, které simulují využití jazyka v reálných situacích.
- Snažit se využívat zkušenosti získané během distančního vyučování – nově vzniklé výukové platformy apod.
Hlavní cíle v oblasti podpory rozvoje ICT na škole v tomto školním roce
- Využívat informační a komunikační techniku ve výchovně vzdělávacím procesu (e-learningové prostředí, výukové programy pro interaktivní tabule a tablety, internet jako zdroj informací).
- Zvyšovat znalosti a dovednosti pedagogů při práci s informačními technologiemi s důrazem na oblast online výuky.
Prostředky k dosažení cílů
- Využívat e-learningového vyučování.
- Zadávat úkoly, k jejichž splnění je potřebná znalost informačních technologií.
- Využít ICT techniku ve vyučování napříč předměty.
- Dbát na základní hygienu, ergonomii a vyváženost využití ICT.
- Zaměřit se na zvýšení kybernetické bezpečnosti.
- Motivovat pedagogické pracovníky k dalšímu vzdělávání v práci s kancelářskými programy a moderní informační technikou.
Hlavní cíle v oblasti posilování a rozvíjení přírodovědného a technického vzdělávání v tomto školním roce
- Využívat ve výuce moderních technologií, zatraktivnit výuku, motivovat žáky, probudit v nich zájem o další studium.
- Využívat odborné učebny.
- Podporovat žáky nadané a se zájmem o tyto obory – olympiády, konzultace.
Prostředky k dosažení cílů
- Nabídnout a realizovat vhodné exkurze.
- Rozšířit nabídku nepovinných předmětů a kroužků CVČ.
- Motivovat pedagogy a podporovat jejich odborný růst.
- Zvát do vyučování odborníky z řad rodičů.
- Zařazovat do výuky badatelské metody.
- S žáky 4. a 5. ročníku pokračovat na venkovních políčcích při výuce pěstitelských prací.
- Žáky 4. a 5. ročníků seznámit ve školních dílnách v praktických činnostech se zpracováním dřeva a kovu.
- Seznámit žáky 2. a 3. ročníku s prostředím školních dílen.
Hlavní cíle v oblasti podpory žáků nadaných i žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v tomto školním roce
- Nabízet žákům mimoškolní aktivity pro podporu nadání ve spolupráci s organizacemi Mensa, Talnet apod.
- Nadále pokračovat v nastaveném poskytování podpory žákům se speciálními vzdělávacími potřebami.
- Ve spolupráci s Fakultou sociálních studií MU Brno se podílet na vývoji her pro testování schopností žáků a cílenému vyhledávání nadaných dětí.
- Vytvářet podpůrné podmínky pro žáky s odlišným mateřským jazykem.
Prostředky k dosažení cílů
- Úzce a pravidelně spolupracovat s pracovníky ŠPP. Evidovat žáky s potřebou podpůrných opatření, zajišťovat jim účinnou individuální péči, v případě nutnosti ve spolupráci s poradenským zařízením. Individuální přístup k dětem chápat jako soustavné získávání informací o výsledcích každého dítěte, jejich vyhodnocování a volbu dalších postupů, ověřování jejich účinnosti.
- Uplatňovat individuální přístup, používat odlišné metody, formy práce a hodnocení, respektovat individuální tempo, posilovat motivaci žáka. Podporovat a nepřetěžovat výukově slabší žáky.
- Uplatňovat jednotný přístup všech pedagogů k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami. Kontrolovat, zda jsou o problémech žáků informováni všichni vyučující žáka.
- Problematiku zařazovat pravidelně na jednání pedagogických rad a porad, zaměřit na ně i další vzdělávání pedagogických pracovníků. Výchovný poradce upozorní zákonné zástupce na dobu platnosti doporučení.
- K vyhledávání nadaných žáků využívat vypracovaný manuál.
- Pro žáky ohrožené školní neúspěšností organizovat doučování v rámci Projektu města Brna, Národního plánu a také ve spolupráci s Pedagogickou fakultou Masarykovy univerzity.
- Po vyšetření žáka v PPP a dodání materiálů s doporučeními se sejít s rodiči a vyjasnit si závěry vyšetření a upřesnit následující postupy.
- Spolupracovat s odborníky s PPP, SPC, OSPOD a dalšími organizacemi.
- Vytvářet individuální vzdělávací plány, pravidelně je vyhodnocovat.
- Nadále podporovat a rozvíjet logopedickou péči. Logopedická péče a intervence bude probíhat pod vedením speciálního pedagoga mimo dobu výuky.
- Podpořit žáky ohrožené školní neúspěšností některou z forem doučování – pedagogy, mentory, studenty z Pedagogické fakulty MU Brno či dalšími vnějšími subjekty.
- Nabízet žákům mimoškolní aktivity pro podporu nadání ve spolupráci s organizacemi Mensa, Talnet apod.
- Pokračovat ve spolupráci s Fakultou sociálních studií MU Brno - vývoji her pro testování schopností žáků a cílenému vyhledávání nadaných dětí.
- Nastavovat podpůrná opatření pro žáky s odlišným mateřským jazykem. V případě potřeby spolupracovat s vnějšími subjekty.
- Pokračovat v činnosti Klubu nadaných dětí a s Mensou.
- Pravidelně pořádat žákovské vědecké konference.
- Pořádat workshopy – zvát zajímavé osobnosti, prezentovat pokusy.
Hospodářská činnost školy
Hlavní cíle v materiálně technické a ekonomické oblasti v tomto školním roce
- Ve spolupráci se zřizovatelem vybudovat přírodní učebnu a odpočinkovou herní zónu na střeše školy.
- Ekonomicky a hospodárně zacházet s rozpočtem školy, aktivně přistupovat k získání dalších finančních prostředků (granty, projekty, spolupráce s občanskými sdruženími, doplňková činnost).
Prostředky k dosažení cílů
- Postupně dokončit vybavení tříd novým nábytkem.
- Realizovat obnovu serverů.
- Dokončit vybavení kabinetů novým nábytkem
Řídicí a personální činnost – trvalé cíle
- V řízení a vedení zaměstnanců zachovávat demokratický styl s participací co nejširšího okruhu pracovníků.
- Svolávat provozní porady (alespoň 1x měsíčně nebo v případě potřeby), pedagogické rady (min. 4x ročně).
- Pravidelně vést hodnoticí rozhovory s jednotlivými zaměstnanci. Výsledky rozhovorů využívat pro zlepšení řízení školy.
Zajistí: vedení školy
Hlavní cíle v oblasti řízení v tomto školním roce
- Pracovní úkoly a rozhodovací pravomoci delegovat na co nejnižší úroveň, využívat k tomu jak vedoucí pracovníky školy, tak pedagogy, vykonávající specializované činnosti – výchovný poradce, metodik prevence, koordinátor ŠVP, koordinátor EVVO, koordinátor předmětů, uvádějící učitel.
- Pečovat o odborný růst pedagogických pracovníků.
- Vytvářet stabilní pracovní tým a pozitivně motivovat zaměstnance, povzbuzovat jejich iniciativu.
- Odměňovat inovativní a tvořivou práci.
- Systematicky se věnovat novým pracovníkům, nejen na začátku školního roku, ale i v jeho průběhu.
Prostředky k dosažení cílů
- Všechna závažná rozhodnutí projednávat předem na pedagogických a provozních poradách, informovat prokazatelným způsobem zaměstnance.
- Umožňovat a podporovat DVPP v oblastech, které souvisí s prioritami školy.
- Věnovat se pracovníkům školy, kteří nově nastupují. Přidělovat jim uvádějící učitele.
- Organizovat neformální setkání pracovníků školy (víkendové lázeňské pobyty, výjezdní porady, setkávání při významných dnech např. Den učitelů, vánoční posezení apod.)
Kontrolní činnost školy – trvalé cíle
- Kontrolní činnost zaměřit na dodržování všech opatření v souvislosti s epidemiologickou situací.
- V práci pedagogů i žáků sledovat a oceňovat jejich přínos pro vytváření image školy, propagace její práce na veřejnosti. Každý pedagog by měl v rámci výuky svého předmětu nejen předávat vědomosti a dovednosti, ale přispívat k vytvoření kladného vztahu žáka k předmětu, hledat nové formy práce, propagovat svoji činnost na veřejnosti.
- Využívat všech forem kontrolní činnosti. Realizovat poradenské návštěvy v hodinách s dalšími učiteli, návštěvy vyučovacích hodin jedné třídy v průběhu celého dne, realizovat kolegiální poradenství.
- Hospitační a kontrolní činnost bude zaměřena na uplatňování zásad osobnostně sociální výchovy ve výuce, partnerského přístupu k žákům, zaměření na základní učivo a respektování individuálních zvláštností žáků
Zajistí: vedení školy
Hlavní cíle v oblasti evaluace školního vzdělávacího programu a výsledků vzdělávání v tomto školním roce
- Ověřovat a zvyšovat kvalitu výchovy a vzdělávání.
- Pravidelně hodnotit vývoj úrovně výsledků vzdělávání.
- Vyhodnocovat, zda žáci zvládají očekávané výstupy.
Prostředky k dosažení cílů
- Realizovat a vyhodnocovat výsledky anket. Vyhlásit v dubnu anketu pro rodiče.
- Využívat testování KALIBRO, vlastní evaluaci a další formy zjišťování úrovně kvality vzdělávání.
- Sledovat úspěšnost při přijímacím řízení.
- Sledovat úspěšnost žáků při dalším studiu.
- Provádět ankety, řízené rozhovory s žáky a učiteli.
Klima školy
Hlavní cíle v oblasti spolupráce s rodiči a s veřejností v tomto školním roce
- Včas a objektivně informovat rodiče o výsledcích nebo případných obtížích jejich dětí a o činnosti školy.
- Vtáhnout rodiče do procesu vzdělávání jejich dětí. Reagovat na připomínky rodičů a potřeby školy.
- Neustále zvyšovat prestiž a dobré jméno školy.
- Propagovat činnost školy v tisku.
- Spolupracovat se zřizovatelem – ÚMČ Brno Líšeň.
- Spolupracovat s ostatními líšeňskými školami a mateřskými školami.
- Spolupracovat s ostatními institucemi v městské části např. OSPOD, Salesko, KC Líšeň.
Prostředky k dosažení cílů
- Pravidelně informovat rodiče o rozvoji jejich dítěte v průběhu výchovně vzdělávacího procesu třídní schůzky, hovorové hodiny, výchovné komise.
- Využívat moderních technologií pro informovanost rodičů – Edookit.
- Setkávání učitel – rodič – žák, v době hovorových hodin nebo dle aktuální potřeby.
- Pořádat setkání s rodiči i mimo třídní schůzky a hovorové hodiny např. besídky pro rodiče, veřejné absolventské práce, dny otevřených dveří, ukázkové hodiny apod.
- Pořádat besedy pro rodiče.
- Nabídnout rodičům služby ŠPP (výchovné a vzdělávací plány, integrace, pomoc s domácí přípravou, …).
- Být rodičům nápomocni při výběru dalšího studia jejich dítěte.
- Velmi úzce spolupracovat se školskou radou a spolkem rodičů.
- Informovat o činnosti školy pravidelně v Líšeňských novinách, na webových stránkách školy.
Roční plán je otevřený dokument, který je možno doplňovat a připomínkovat. Vychází z dlouhodobé koncepce školy. Na základě ročního plánu pak vytváří své individuální plány koordinátoři vyučovacích předmětů, pedagogičtí a ostatní pracovníci. Vyhodnocení plnění úkolů za školní rok bude vypracováno vždy v červnu příslušného školního roku. Připomínky budou zapracovány do plánu na příští školní rok. Plán byl schválen pracovníky školy na provozní poradě 14. 9. 2021 a projednán školskou radou dne 12. 10. 2021.
14. 9. 2021
Mgr. Ivo Zálešák
ředitel školy
Přílohy ročního plánu:
1. Rozvaha na šk. rok 2021/2022
2. Koncepce rozvoje školy 2021–2025
3. Program EVVO na školní rok
4. Učební plány pro příslušný školní rok
5. Nabídka volitelných a nepovinných předmětů v příslušném školním roce
6. Plány jednotlivých skupin předmětů a plány pedagogických pracovníků
7. Plán Školního poradenského pracoviště
8. Seznam zaměstnanců školy
9. Nabídka kroužků Centra volného času pro příslušný školní rok
10. Koncepce kontrolní činnosti vedení školy, plán hospitační činnosti
11. Plán třídních schůzek, provozních a pedagogických rad
12. Přidělování nenárokových složek platu pedagogickým pracovníkům
13. Plán personálního rozvoje pracovníků školy
14. Návrh rozpočtu z obce s plánem oprav
15. Plán práce školní družiny 2021–2022
17. Koncepce rozvoje ŠD 2020–2025