V první polovině června jsme se vrhli na nový projekt. Tentokrát byly hlavním tématem peníze. Na úvod jsme se podívali na video o penězích – kde se berou a jak vznikaly. Poté si každý vytvořil dvě myšlenkové mapy, jejichž základními pojmy byly příjmy a výdaje. Následovala diskuze o tom, co se děje, když jsou vyšší výdaje než příjmy a naopak. Pracovali jsme ve dvojicích na počítačích, kde jsme řešili problémové úlohy nejen matematické. Rozměňovali jsme peníze, hádali, kolik co stojí, zabývali jsme se půjčkami a dluhy nebo spořením. Prostřednictvím skupinové práce jsme navrhovali rozpočet rodiny a upravovali jsme návrhy, které nebyly příliš vhodné. Také jsme rozpoznávali pravé a falešné bankovky. Na závěr celého týdne si každý navrhl vlastní bankovku nebo minci. Zašli jsme ke skutečnému bankomatu, kde jsme si ukázali, jak probíhá výběr hotovosti a jak se při výběru bezpečně chovat. Žáci se v rámci projektu seznámili s méně známými pojmy, jako jsou např. příjmy, výdaje, půjčka, úvěr, hypotéka, rozpočet apod. Naučili se lépe manipulovat s penězi, zjistili, jak funguje platební karta. Dokáží také vyčíst důležité informace z účtenky za nákup a vědí, jak se chovat, když zakoupené zboží potřebují reklamovat. Celá akce byla zakončena výstavou platidel z jiných zemí, kterou jsme si sami vytvořili. Všichni tedy měli možnost prohlédnout si méně známé mince a bankovky, s kterými se běžně nesetkávají – např. z Číny, Konga, Jordánska, Indonésie, Moldávie, Bulharska a Švédska. Také jsme si osahali platidla, která se dříve používala v zemích, kde se dnes platí eurem.
Mgr. Marcela Šimecká