Global Storylines – Voda, zdroj života
Třída 4.A letos spolupracovala s organizací NaZemi na projektu Global Storylines. Základem tohoto přístupu je výuka příběhem. Ten náš měl název Voda, zdroj života. Na začátku si každý žák vytvořil svou občanskou i profesní roli ve fiktivní komunitě. Dostal tak možnost vyzkoušet si, jaké to je "být v kůži dospělého".
Téměř půl roku jsme rozehrávali problematické situace, pro které bylo třeba hledat řešení. Hlavním tématem tohoto příběhu byl příchod cizince, který žádal o pomoc pro svou komunitu, protože v místě, kde žili, vyschl zdroj pitné vody. Otevřel se tak před námi aktuální problém migrace (příčiny a důsledky) a vzájemného soužití komunit.
Často jsme využívali prvků dramatické výchovy. Hodně jsme diskutovali, spolupracovali, byli jsme aktivní při řešení problémů, hledali jsme podobnosti v reálném životě.Příběh propojil výuku napříč předměty a pomohl rozvíjet mnoho vzdělávacích kompetencí.
Zde jsou výstupy, které žáci díky projektu plnili:
- vytvářejí prostředí příběhu
- shodnou se na základních potřebách komunity
- porozumí tomu, jaké jsou role a potřeby různých členů komunity
- prezentují svou postavu
- porozumí významu vody;vyhledají informace o zdrojích vody a rizicích znečištění vodního zdroje
- porovnají spotřebou vody u nás a ve světě
- najdou informace o oslavách a svátcích v různých komunitách
- prezentují třídě, jak by měla vypadat slavnost vody
- formulují otázky pro cizince; vytvoří si názor založený na jeho odpovědích
- procvičují naslouchání názorům druhých
- porozumí tomu, co znamená a co přináší sdílení starost o jiné lidi
- společně se dohodnou na tom, jak mohou postižené komunitě pomoci
- porozumí potřebám lidí, kteří museli opustit domov
- dohodnou se na tom, jak zajistí, aby byly naplněny potřeby nově příchozích
- rozvíjí empatii směrem k uprchlíkům
- přemýšlí o tom, jak situaci vidí různí členové komunity
- uvádí příklady, proč dochází k migraci / jaké jsou její možné důsledky / navrhují možná řešení
- prezentují ostatním své návrhy řešení / dramatizace …
- reflektují, jaké získali dovednosti a jak se změnily jejich postoje a hodnoty
- rekapitulují děj příběhu
Lenka Spáčilová