Základní škola Brno, Masarova 11, př.org.
Roční plán školy pro školní rok 2020/2021
Východiska
Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy ČR 2019–2023
Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2020
Školské zákony, rámcový vzdělávací program základního vzdělávání
Školní vzdělávací program Naše škola – příležitost pro všechny
Koncepce rozvoje školy 2020–2025
Koncepce obecné školství ve městě Brně do roku 2020
Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy JmK 2016–2020
MAP rozvoje vzdělání ve městě Brně – návrh priorit do roku 2023
Vyhodnocení koncepce školy, ročního plánu školy za uplynulý rok, individuálních pohovorů se zaměstnanci
Vlastní hodnocení školy, analýzy stránek školy a kultury školy
Úkoly zadané zřizovatelem
Strategie vzdělávání pro udržitelný rozvoj
Standardy pro daný typ školy
Rozbor hospodaření školy za poslední kalendářní rok
Závěry a opatření z kontrol nadřízených orgánů
Závěry pedagogických rad, skupin předmětů, školské rady
Názory a doporučení zaměstnanců, rodičů a žáků
Koncepční záměry inspekční činnosti ČŠI 2014–2020
Plán hlavních úkolů ČŠI na školní rok 2020–2021
Struktura ročního plánu
Obecné cíle vzdělávání
Poslání školy, cíle vzdělávání
Výchovná činnost školy
Vzdělávací činnost školy
Hospodářská činnost školy
Řídicí a personální činnost
Kontrolní činnost
Klima školy
Obecné cíle vzdělávání
V nejobecnější podobě vidíme smysl vzdělávání prostřednictvím čtyř jeho hlavních cílů.
Osobnostní rozvoj přispívající ke zvyšování kvality lidského života
Udržování a rozvoj kultury jako soustavy sdílených hodnot
Rozvoj aktivního občanství vytvářející předpoklady pro solidární společnost, udržitelný rozvoj a demokratické vládnutí
Příprava na pracovní uplatnění
Při vzdělávání našich žáků se zaměříme zejména na
- komplexní rozvoj osobnosti člověka
- získání všeobecného vzdělání
- pochopení a uplatňování zásad demokracie a právního státu, základních lidských práv a sociální soudržnosti
- pochopení a uplatňování rovnosti žen a mužů ve společnosti
- utváření vědomí národní a státní příslušnosti
- poznání světových a evropských kulturních hodnot
- získání a uplatňování znalostí o životním prostředí a jeho ochraně
Základní vzdělávání má žákům pomoci utvářet a postupně rozvíjet klíčové kompetence a poskytnout spolehlivý základ všeobecného vzdělání orientovaného zejména na situace blízké životu a na praktické jednání.
Poslání a cíle naší školy:
- Poskytnout žákům kvalitní vzdělání v souladu se školským zákonem. Motivovat žáky k celoživotnímu vzdělávání, připravovat je pro další studium i pro život. Systematicky kultivovat individuální kompetence každého jedince, rozvíjet jeho osobnost. Učit děti samostatně myslet, svobodně se rozhodovat a projevovat, ale zároveň je učit slušnému chování, zaměřit se na rozvoj elementárního etického cítění. Vést žáky k empatii, ohleduplnosti k jiným lidem, toleranci, učit je žít společně s ostatními.
- Klást důraz na diferenciaci a individualizaci výuky. Věnovat se jak žákům nadaným, tak žákům se speciálními vzdělávacími potřebami.
- Nabídnout žákům vhodné volnočasové aktivity podle jejich zájmů a věku v rámci Centra volného času tak, aby škola byla otevřená pro děti i v odpoledních hodinách po skončení výuky a byla centrem života městské části.
- Zaměstnancům školy umožnit jejich seberealizaci, podporovat jejich stálý rozvoj, podporovat další vzdělávání, zvyšovat aktivní podíl pracovníků na řízení a zlepšování práce školy, vytvářet pro všechny přátelskou atmosféru a tvůrčí ovzduší.
- Zkvalitňovat oblast řízení školy v oblasti organizační, ekonomické a personální.
- Dokázat tvořivě reagovat na změny prostředí, realizovat kurikulární změny, průběžně provádět evaluaci školy.
- Svým systematickým směřováním ke kvalitě být školou atraktivní pro žáky, jejich rodiče i zaměstnance.
Výchovná činnost školy – trvalé cíle
- Učit žáky samostatnosti, vést k vytváření vlastních názorů, práci v týmu, v páru i skupině, k individuální odpovědnosti. Podporovat činnost žákovského parlamentu a vytvářet podmínky pro jeho činnost
- Individuálně přistupovat k žákovi. Úzce spolupracovat s rodiči žáků se špatným přístupem ke vzdělávání a žáků dlouhodobě neprospívajících.
- Urychlovat proces socializace nových žáků a žáků z národnostních menšin do třídních kolektivů a zapojení do aktivit školy.
- Zajišťovat komplexní podporu žákům a jejich zákonným zástupcům v případech neúspěšnosti žáků.
Zajistí: třídní učitelé a vyučující, vedení školy
- Spolupracovat se zákonnými zástupci:
- zajišťovat trvalý a plynulý přenos informací, využívat poradenských služeb ŠPP, při předávání a poskytování informací respektovat Nařízení Evropského parlamentu a rady EU 216/679 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů (GDPR)
Zajistí: vedení školy, ŠPP, třídní učitelé, vyučující
Hlavní cíle v oblasti výchovy v tomto školním roce
- Stále se zdokonalovat ve vedení třídnických hodin (domečků), zaměřit se na II. stupeň.
- Na I. stupni pěstovat v dětech pracovní návyky, na II. stupni je dále rozvíjet.
- Spolupracovat s různými charitativními organizacemi, učit děti sounáležitosti s potřebnými.
- Dbát na příjemné estetické prostředí ve škole, spolu se žáky jej vytvářet. Zkvalitnit estetické prostředí ve třídách II. stupně.
- Prohlubovat sounáležitost žáků se školou.
Prostředky k dosažení cílů
- Ve všech ročnících základní školy organizovat společné pobyty třídy mimo školní budovu – školy v přírodě, adaptační kurzy, sportovně branné a kulturní pobyty na II. stupni, školní výlety apod., pokud bude vhodná epidemiologická situace.
- Využívat symbolů školy – trička, vaky, masaříci, masaráci.
Hlavní cíle v oblasti rozvoje žáka ke zdravému životnímu stylu v tomto školním roce
- Zaměřit se na dodržování zvýšených hygienických návyků.
- Výuku vhodně doplňovat o aktuální poznatky a doporučení v souvislosti s epidemiologickou situací.
- Podporovat pohybové aktivity a zdravé návyky žáků.
- Zaměřit se na rozvoj zdravých stravovacích návyků, pohybových dovedností a tělesné zdatnosti dětí a žáků, v rámci prevence se zaměřit na prevenci rizikového chování dětí a žáků.
- Zajistit žákům dostatek pohybu během přestávek i při tělovýchovných chvilkách během vyučovacích hodin. Za příznivého počasí zajistit pobyt žáků o přestávce mimo budovu školy. Sledovat psychohygienické podmínky výuky, zaměřit se na jejich dodržování pedagogy.
Prostředky k dosažení cílů
- Opakovaně žákům připomínat mytí a dezinfekci rukou před i během vyučování, dostatečně větrat.
- V tělesné výchově se zaměřit na žáky, kteří mají problém s pohybem. Vhodně je motivovat, ocenit i malý pokrok, nesrovnávat jejich výkon s ostatními.
- Do hodin zařazovat relaxační tělovýchovné chvilky i ve třídách II. stupně.
- Podporovat a propagovat nabídku školní kuchyně se zdravými dopoledními svačinkami. Zajistit účinnou kontrolu kvality školního stravování včetně dietního stravování.
- Nadále pořádat a vylepšovat projektové dny První pomoc, Dopravní výchova, Zdravé stravování, Sportovní a olympijské dny apod.
- Využívat programy, které přispívají ke zdraví dětí např. Ovoce, mléko do škol apod.
Hlavní cíle v oblasti ochrany žáků před sociálně patologickými jevy v tomto školním roce
- Informovat o možných sociálně patologických jevech během distanční výuky.
- Zaměřit se na prevenci chování v domácím prostředí během distanční výuky: denní režim, pohyb, plnění domácích úkolů, reorganizace domácích pravidel, zvýšená bezpečnost v online prostředí.
˘- Předcházet sociálně patologickým jevům, školní neúspěšnosti, záškoláctví.
- Zajistit úzkou spolupráci všech pedagogů navzájem a se ŠPP.
- Zajistit poradenskou činnost pro rodiče podle jejich potřeby.
- Vytvořit kvalitní, inovativní Minimální preventivní program školy s jasně vymezenými cíli.
Prostředky k dosažení cílů
- Vést žáky k přátelským vztahům ve třídě, vzniklé problémy řešit bez prodlení, úzce spolupracovat s rodiči, využívat smlouvy se žáky, doučovat slabší žáky, individuálně se věnovat integrovaným žákům.
- Zaměřit se na dosažení dostatečné efektivity primárně preventivních aktivit školy a minimalizovat tak rizika spojená s výskytem rizikového chování žáků.
- Využívat domečků k řešení problémů ve třídě - přizvat pracovníka z ŠPP nebo vedení školy.
- Pro žáky organizovat besedy s odborníky na téma nebezpečí a zneužívání sociálních sítí již od 3. ročníku.
- V 5. ročníku organizovat besedy s youtubery.
- Při práci s problémovými žáky využívat smlouvy s žáky (individuální výchovné plány).
Vzdělávací činnost školy – trvalé cíle
- Neustále zvyšovat kvalitu vzdělávání, zaměřit se na zlepšování podmínek pro výuku, zejména na II. stupni základního vzdělávání.
- Začleňovat nové technologie do výuky, podporovat využívání digitální technologie s důrazem na rozvoj digitálních kompetencí, jejich propojení s rozvojem technického myšlení, technické tvořivosti, manuální zručnosti, informatického myšlení žáků a prohlubování znalostí z oblasti kybernetické bezpečnosti. Využívat nové technologie při vytváření podpory žákům.
- Postupné zavádění předmětu Technika a dle výsledku ověřování jej zařazovat do ŠVP.
- Rozvíjet metody distančního vzdělávání. Zhodnotit zkušenosti z jarního období loňského roku.
- Společně vypracovat koncepci rozvoje školy na období 2020–2025.
- Využívat všech dispozic žáků. Při volbě vyučovacího stylu působit na všechny inteligenční složky žáků (logicko-matematickou, jazykovou, prostorovou, tělesně pohybovou, hudební, intrapersonální a interpersonální).
- Využívat prvky emoční inteligence (empatie, sebemotivace, sebeuvědomění).
- Při výuce důsledně uplatňovat nejen Bloomovu taxonomii vzdělávacích cílů (znalost, porozumění, využití, analýza, syntéza, hodnocení), ale afektivní taxonomii (vnímání, reagování, hodnocení, zahrnutí hodnot, zvnitřňování).
- Zabývat se strukturou hodiny – motivací, stanovením cílů hodiny, hodnocením a sebehodnocením.
- Zabývat se školním hodnocením žáků a tuto dovednost zlepšovat. Dosahovat všech základních vlastností pedagogického hodnocení (cílenosti, systematičnosti, efektivity a informovanosti) v racionální míře. Využívat všech možností k hodnocení. Postupně více zavádět individuálně formativní hodnocení. Proškolit zájemce o metody formativního hodnocení. Vést žáky ke schopnosti sebehodnocení a vedení hodnotících listů. Při hodnocení žáků vycházet zejména z jejich výkonů během celého klasifikačního období, vést žáky k nutnosti systematické přípravy.
- Využívat zkušeností z distančního vzdělávání a hlavně online výuky k posílení podpory žáků
Zajistí: vedení školy, vyučující
Hlavní cíle v oblasti vzdělávání v tomto školním roce
- Na I. stupni pokračovat ve formě daltonské výuky s týdenními plány.
- Podporovat rozvoj čtenářské gramotnosti a rozvoj mluveného projevu. Do výuky zavádět čtenářské dílny.
- Systematicky využívat testů Kalibro, popřípadě jiných forem evaluace a připravovat žáky na tento způsob práce.
- Zpracovat průřezová témata ve formě projektového vyučování.
- Podporovat zájem o kulturu a historii naší země.
- Podporovat u žáků kreativní myšlení.
- Vytvořit profil absolventa naší školy.
- Zaměřit se na výuku moderních dějin našeho státu.
Prostředky k dosažení cílů
- Nabízet žákům zajímavé úkoly, podporovat jejich přirozený zájem. Do výuky více zařazovat pokusy, využívat chemické a fyzikální učebny. Pravidelně navštěvovat planetárium, VIDA – park, technické muzeum, ...
- Vyhledávat a zapojovat do výuky odborníky z řad rodičů.
- Testy KALIBRO zadávat žákům před přijímacími zkouškami na střední školy v 5. a 9. ročníku. Pokračovat ve vlastní evaluaci ve 3., 5., a 9. ročníku.
- Organizovat promyšlené projektové vyučování.
- Těžiště osvojení a procvičení učiva zaměřit na práci žáků ve škole během vyučování, snížit zatěžování žáků a jejich rodičů domácí přípravou.
- Zaměřit se na spolupráci vyučujících s asistenty a provádění podpůrných opatření.
- Podporovat vzájemné hospitace vyučujících, kolegiální poradenství, mentoring, ukázkové hodiny.
- V českém jazyce na I. stupni se zaměřit na vyjadřovací a komunikační schopnosti žáků, rozvíjení slovní zásoby a kultivovaného mluveného projev. Podporovat i nadále čtenářskou gramotnost, čtenářské dílny i čtenářské deníky, rozvíjet zájem o vlastní četbu a učit děti zpracovávat s porozuměním umělecký i naučný text. Zapojovat prvky dramatické výchovy do výuky. Uspořádat recitační a literární soutěž ve školním kole. Ve 2.–5. ročníku ověřit a procvičit znalosti učiva probíraného v období distanční výuky předchozího školního roku. Na závěr 3. a 5. ročníku získat evaluačními testy zpětnou vazbu o zvládnutí učiva. Čtenářskou gramotnost rozvíjet s žáky ve čtenářských dílnách, vést žáky k mluvenému projevu (referáty o knize, slohová mluvní cvičení). Obohacovat výuku externími programy a divadly s ohledem na vývoj hygienických opatření.
- Na II. stupni pokračovat v návštěvách večerních divadelních představení (s ohledem na situaci COVID-19). Pořádat pro žáky soutěže – recitační, Babylon, Olympiáda v českém jazyce. Čtenářskou gramotnost rozvíjet s žáky ve čtenářských dílnách, vést žáky k mluvenému projevu (referáty o knize, slohová mluvní cvičení). Žákům devátých ročníků nabídnout přípravu před přijímacími zkouškami v zájmovém útvaru, popř. nabídnout týdenní přípravný kurz (s ohledem na epidemiologickou situaci).
- V matematice na I. stupni se zaměřit na rozvoj matematické a finanční gramotnosti. Systematicky využívat testů KALIBRO a připravovat žáky na tento způsob práce. Využívat výpočetní techniku (počítače, tablety) a internet. Vytvářet ročníkové, třídní projekty v rámci finanční gramotnosti a zapojit se do projektů finanční gramotnosti realizovaných bankami a finančními poradci. Zapojovat se do tradičních soutěží a olympiád – Klokánek, Pythagoriáda, Mateso, logická a matematická olympiáda a v průběhu roku pracovat s testy z let minulých. Zavádět poznatky Hejného matematiky formou webinářů a školení. Používat pomůcky zakoupené z projektu Erasmus. Na konci školního roku prověřit získané vědomosti a poznatky formou evaluace, která proběhne ve 3. a 5. ročníku.
- Na II. stupni zařazovat do hodin matematiky prvky Hejného matematiky. Vést žáky k účasti na soutěžích Matematická olympiáda, Pythagoriáda, Logická olympiáda, Matematický klokan.
- Ve fyzice na II. stupni zavádět badatelské vyučování.
- V informatice představovat žákům práci s 3D grafikou, využívat 3D tiskárny. Uspořádat fotografickou soutěž.
- V tělesné výchově na I. stupni plnit disciplíny olympijského víceboje, pokračovat ve spolupráci s Českým atletickým svazem a atletickým klubem AK Olymp Brno. Využívat netradiční pomůcky a formy ve výuce, zařazovat nové aktivity. Organizovat sportovní přípravky. Organizovat soutěže a sportovní hry s ohledem na vývoj hygienických opatření. Na II. stupni s ohledem na epidemiologickou situaci zachovat účast žáků v tradičních sportovních soutěžích, pořádat soutěže ve škole – vánoční turnaj v míčových hrách, soutěže ve šplhu, stolním tenise, skoku do výšky. Uspořádat olympijský den, branný den a lyžařské týdenní kurzy. Připravit a vést žáky na sportovně-brannou soutěž Battlefied.
- V hudební výchově na I. stupni se aktivně účastnit Brněnských Vánoc a vystoupit na některém z pódií ve středu města. Uspořádat ve spolupráci se Školní družinou individuální pěveckou soutěž pro děti I. stupně. Pokračovat ve využívání interaktivních tabulí ve výuce a více se zaměřit na metodu aktivního poslechu. Všem žákům poskytnout dostatek prostoru k seberealizaci. Informovat žáky o hudebních stylech a možnostech poslechu i hudební seberealizace, vychovávat posluchače i interprety. V rámci možností školy postupně vybudovat hudebnu prvního stupně. Pokusit se o vystoupení v rámci školy – žáci – žákům. Na II. stupni uspořádat již tradiční školní pěveckou soutěž pro žáky II. stupně, prohlubovat aktivní poslech s porozuměním, vychovávat k toleranci k různým hudebním žánrům, pokračovat ve výchovných koncertech s aktivní účastí žáků školy, při rozvoji pěveckých dovedností a technik doplnit lidové písně a písně z učebnice o současnou kvalitní českou i zahraniční tvorbu.
- V prvouce v 1. – 3. ročníku se zaměřit na rozvoj vnímaní svého okolí, přírody, rodiny a ochrany zdraví, bezpečnosti, vytváření přátelských vztahů v kolektivu. Výukové programy v DDM a planetáriu se zatím vzhledem k epidemiologické situaci neuskuteční.
- V přírodovědě a vlastivědě se na I. stupni zaměřit na rozvoj přírodovědné gramotnosti. K tomu využívat výpočetní techniku, pracovní listy, encyklopedie. Vytvářet ročníkové a třídní projekty dle tematických plánů a státních svátků. Pořádat pro žáky přírodovědné soutěže a navštěvovat výukové programy – Anthropos, Planetárium Morava, Stránská skála, Branný den, Z housenky motýlem.
- V přírodopise na II. stupni pokračovat v projektech – Herbář, Geologické éry. Vést žáky k účasti v soutěžích - Přírodovědný klokan, Biologická olympiáda. Zařazovat do výuky vhodné výukové programy – Dospívání, Kamenačky, FN Brno. V rámci mezipředmětových vztahů Nj/Př uskutečnit za předpokladu příznivé epidemiologické situace exkurzi do vídeňského Domu moře. Zavádět badatelské formy výuky. Ve výchově ke zdraví se na II. stupni zaměřit na projekty zaměřené na První pomoc a Ochranu člověka za mimořádných událostí.
- V anglickém jazyce bychom chtěli uspořádat poznávací zájezd do Anglie (Londýn), popř. oplatit návštěvu ve škole v Leedsu (podle vývoje situace s COVID-19). Žáky v 5. a 7. ročníku budeme připravovat na cambridgeské zkoušky YLE. Plánujeme zvaní hostů do školy na přednášky o anglicky mluvících zemích, bude-li příležitost, tak využijeme možnosti online anglického divadla. Některé třídy na prvním stupni budou využívat metodu CLIL v matematice.
- V německém jazyce uspořádat školní kolo konverzační soutěže z německého jazyka. Prohloubit kompetence čtení s porozuměním a poslechu na autentických materiálech. Zorganizovat a uskutečnit projekt pro II. stupeň „Evropské země – zvyky a zajímavosti.“
- V zeměpise zařazovat různé formy výuky (projektová, skupinová). Výuku obohacovat exkurzemi – Planeta 3000, Osvětim, Zoo Zlín. Pořádat soutěže – zeměpisná olympiáda. V projektech se zaměřit zejména na poznávání cizích zemí a přírodních zvláštností. V zeměpisném semináři prohlubovat znalosti žáků, obohacovat hodiny projekty – Cestujeme po Evropě, Poznávám svůj kraj.
- V dějepise vést žáky k účasti v Dějepisné olympiádě a zapojit žáky do projektu Příběhy našich sousedů. Využívat získané zkušenosti z distanční výuky a klást důraz pouze na nejvýznamnější události naší a světové historie. Výuka dějepisu se zaměří na častější interpretaci historických textů s důrazem rozvinout a posílit u žáků kritické myšlení. V případě příznivé situace v druhém pololetí se uskuteční řada exkurzí a mezioborový projekt pro žáky osmých ročníků pro doplnění výuky dějepisu.
- V chemii vést žáky k účasti v Chemické olympiádě a soutěži Hledáme mladého chemika. Výuku zpestřit pokusy (demonstrační, žákovské) a badatelskými prvky.
- Ve výchově k občanství bude kladen důraz na mediální výchovu a na podporu aktivního občanství žáků druhého stupně.
- Ve výtvarné výchově na I. stupni se v letošním školním žáci celé školy společně zapojí do výtvarné soutěže ke Dni Země, která probíhá v dubnu a opět vyzdobí výkresy společné prostory školy. Dalším plánovaným projektem je výzdoba chodby před odbornou učebnou VV společným keramickým reliéfem draka a výstava portrétů učitelů, kreslených dětmi naší školy. Žáci naší školy se budou pravidelně účastnit vyhlášených výtvarných soutěží. Mohou si naplánovat interaktivní přednášku o 3D tisku nebo vyzkoušet práci s 3D perem.
- V pracovních činnostech na I. stupni se děti 4. ročníku budou celoročně starat o vyvýšené záhony. Mohou se těšit na badatelské aktivity ze světa rostlin, půdy a vody. Ostatní děti mohou využívat vyvýšené záhony k pozorování a zábavným aktivitám, a to díky kartičkám diferencovaného učení, lupám a školnímu mikroskopu při výuce prvouky, přírodovědy a výtvarné výchovy. Ve výtvarné výchově na II. stupni v letošním roce zvýšit povědomí žáků o současné výtvarné scéně. Příprava a realizace projektu Ideální škola, jež může reflektovat nabyté zkušenosti s výjimečným stavem a distanční výukou. Povaha projektu umožní případnou realizaci i při vyhlášení nouzového stavu nebo uzavření školy. Vizuální a grafické zpracování chodby II. stupně, snahou bude do realizace zainteresovat i mezipředmětovou spolupráci. Za případného příznivého vývoje situace navštívit s žáky některou z významných brněnských kulturních institucí nebo architektonických památek
Hlavní cíle v oblasti zkvalitňování výuky cizích jazyků v tomto školním roce
- Podporovat zahraniční výjezdy žáků a učitelů, využívat nabídnutých možností na aktivní procvičení jazyka anglického i německého (v závislosti na vývoji covidové situace)
- Pokračovat v přípravě žáků ke zkouškám YLE, KET.
- Uplatňovat ve vyučování a ve ŠD metodu CLIL.
- Zkvalitňovat výuku jazyka prostřednictvím rodilého mluvčího.
- Nové znalosti aplikovat na příklady z praktického života.
- Rozlišovat aktivity zaměřující se na přesnost (accuracy) a plynulost (fluency).
- Rozvíjet jazykovou gramotnost žáků, včetně produktivních dovedností, prostřednictvím jejich častého vystavení cizojazyčnému prostředí – zapojení rodilého mluvčího do výuky, jazykové pobyty v zahraničí, rozvoj jazykové gramotnosti žáků napříč vzdělávacími obory (CLIL).
- Posilovat účelné střídání různorodých metod i forem výuky v oblasti jazykové gramotnosti, a to s důrazem na využití aktivizujících metod výuky a s uplatněním znalostí a dovedností žáků z praktického života.
- Zvyšovat kvalitu diferencované a individualizované výuky pro zvyšování jazykové gramotnosti žáků, včetně širšího uplatnění vzdělávacích strategií zaměřených na jazykově nadané žáky (např. projektová výuka apod.) a na žáky se slabými vzdělávacími výsledky.
Prostředky k dosažení cílů
- Žáci 5. a 7. ročníku, kteří se přihlásí, budou skládat na konci školního roku zkoušky YLE. Nabídnout složení zkoušek i žákům vyšších ročníků (KET, PET).
- Uspořádat jazykově poznávací zájezd do SRN a Anglie (podle vývoje covidové situace)
- Využívání jazykové učebny vybavené audiovizuálním systémem Omnneo.
- Zapojení rodilého mluvčího do výuky anglického jazyka všech ročníků.
- Do výuky zařazujeme produktivní aktivity, které simulují využití jazyka v reálných situacích.
- Snažíme se využívat zkušenosti získané během distančního vyučování – nově vzniklé výukové platformy apod.
Hlavní cíle v oblasti podpory rozvoje ICT na škole v tomto školním roce
- Využívat informační a komunikační techniku ve výchovně vzdělávacím procesu (e-learningové prostředí, výukové programy pro interaktivní tabule a tablety, internet jako zdroj informací).
- Zvyšovat znalosti a dovednosti pedagogů při práci s informačními technologiemi s důrazem na oblast online výuky.
- Obnovit technické vybavení ICT se zaměřením na distanční výuku.
Prostředky k dosažení cílů
- Využívat e-learningového vyučování ve vyšších ročnících.
- Zadávat úkoly, k jejichž splnění je potřebná znalost informačních technologií.
- Umožnit pedagogům další vzdělávání v této oblasti. Zaměřit se na zvýšení kybernetické bezpečnosti.
- Využít možnosti online služeb ICT pro vytěžování a sdílení dat.
- Dbát na základní hygienu, ergonomii a vyváženost využití ICT.
- Zaměřit se na zvýšení kybernetické bezpečnosti.
- Vzdělávání pedagogických pracovníků zaměřit na zvládnutí ICT techniky potřebné k distanční výuce.
Hlavní cíle v oblasti posilování a rozvíjení přírodovědného a technického vzdělávání v tomto školním roce
- Využívat ve výuce moderních technologií, zatraktivnit výuku, motivovat žáky, probudit v nich zájem o další studium.
- Využívat odborné učebny.
- Více se zaměřit na praktické pokusy a úkoly.
- Podporovat žáky nadané a se zájmem o tyto obory – olympiády, konzultace.
Prostředky k dosažení cílů
- Nabídnout a realizovat vhodné exkurze.
- Rozšířit nabídku nepovinných předmětů a kroužků CVČ.
- Motivovat pedagogy a podporovat jejich odborný růst.
- Navázat spolupráci s organizacemi Rytmik, Věda nás baví s cílem rozšířit nabídku přírodovědných kroužků.
- Zvát do vyučování odborníky z řad rodičů.
- Zařazovat do výuky badatelské metody.
- S žáky 4. a 5. ročníku pokračovat na venkovních políčcích při výuce pěstitelských prací.
- Žáky 4. a 5. ročníků seznámit ve školních dílnách v praktických činnostech se zpracováním dřeva a kovu.
- Seznámit žáky 2. a 3. ročníku s prostředím školních dílen.
Hlavní cíle v oblasti podpory žáků nadaných i žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v tomto školním roce
- Nabízet žákům mimoškolní aktivity pro podporu nadání ve spolupráci s organizacemi Mensa, Talnet apod.
- Ve spolupráci s Fakultou sociálních studií MU Brno se podílet na vývoji her pro testování schopností žáků a cílenému vyhledávání nadaných dětí.
- Vyhledávat a pečovat o nadané žáky. Umožnit jim všestranný rozvoj podle jejich schopností.
- Cíleně podporovat a rozvíjet nadané žáky I. stupně v čtenářské a matematické gramotnosti ve vybraných hodinách v rámci vyučování (v malých skupinách).
Prostředky k dosažení cílů
- Úzce a pravidelně spolupracovat s pracovníky ŠPP. Evidovat žáky s potřebou podpůrných opatření, zajišťovat jim účinnou individuální péči, v případě nutnosti ve spolupráci s poradenským zařízením, kontrolovat, zda jsou o problémech žáků informováni všichni vyučující žáka. Individuální přístup k dětem chápat jako soustavné získávání informací o výsledcích každého dítěte, jejich vyhodnocování a volbu dalších postupů, ověřování jejich účinnosti.
- Problematiku zařazovat pravidelně na jednání pedagogických rad a porad, zaměřit na ně i další vzdělávání pedagogických pracovníků. Výchovný poradce upozorní zákonné zástupce na dobu platnosti doporučení.
- K vyhledávání nadaných žáků využívat vypracovaný manuál.
- Pro žáky ohrožené školní neúspěšností organizovat doučování ve spolupráci s Pedagogickou fakultou Masarykovy univerzity.
- Po vyšetření žáka v PPP a dodání materiálů s doporučeními se sejít s rodiči a vyjasnit si závěry vyšetření a upřesnit následující postupy.
- Spolupracovat s odborníky s PPP, SPC, OSPOD a dalšími organizacemi.
- Vytvářet individuální vzdělávací plány, pravidelně je vyhodnocovat.
- Nadále podporovat a rozvíjet logopedickou péči. Logopedická péče a intervence bude probíhat pod vedením speciálního pedagoga mimo dobu výuky.
- Pokračovat v činnosti Klubu šikovných dětí a s Mensou.
- Pravidelně pořádat žákovské vědecké konference.
- Pořádat workshopy – zvát zajímavé osobnosti, prezentovat pokusy.
Hospodářská činnost školy
Hlavní cíle v materiálně technické a ekonomické oblasti v tomto školním roce
- Nadále usilovat o modernizaci objektu a materiálně-technického vybavení školy.
- Ve spolupráci se zřizovatelem vybudovat přírodní učebnu a odpočinkovou herní zónu na střeše školy.
- Ekonomicky a hospodárně zacházet s rozpočtem školy, aktivně přistupovat k získání dalších finančních prostředků (granty, projekty, spolupráce s občanskými sdruženími, doplňková činnost).
Prostředky k dosažení cílů
- Postupně dokončit vybavení tříd novým nábytkem.
- Realizovat obnovu serverů.
- Veškeré kroky konzultovat se zřizovatelem a s jeho přispěním je realizovat.
Řídicí a personální činnost – trvalé cíle
- V řízení a vedení zaměstnanců zachovávat demokratický styl s participací co nejširšího okruhu pracovníků.
- Dbát na provázanost plánu v době sestavování ročního plánu (návaznost na koncepční plány).
- Svolávat provozní porady (alespoň 1x měsíčně nebo v případě potřeby), pedagogické rady (min. 4x ročně).
- Pravidelně vyhodnocovat dosahování vzdělávacích cílů školy.
- Pravidelně vést hodnoticí rozhovory s jednotlivými zaměstnanci. Výsledky rozhovorů využívat pro zlepšení řízení školy.
Zajistí: vedení školy
Hlavní cíle v oblasti řízení v tomto školním roce
- Kvalitní a dobrou organizací a plánováním vytvářet optimální podmínky pro úspěšné plnění cílů školy.
- Pracovní úkoly a rozhodovací pravomoci delegovat na co nejnižší úroveň, využívat k tomu jak vedoucí pracovníky školy, tak pedagogy, vykonávající specializované činnosti – výchovný poradce, metodik prevence, koordinátor ŠVP, koordinátor EVVO, koordinátor předmětů, uvádějící učitel.
- Pečovat o odborný růst pedagogických pracovníků.
- Uplatňovat demokratické metody vedení, snažit se o spravedlivý přístup, dát možnost vyjádřit odlišný názor v otevřené diskuzi.
- Vytvářet stabilní pracovní tým a pozitivně motivovat zaměstnance, povzbuzovat jejich iniciativu.
- Odměňovat inovativní a tvořivou práci.
- Systematicky se věnovat novým pracovníkům, nejen na začátku školního roku, ale i v jeho průběhu. Vytvořit manuál pro nové pracovníky.
- Změnit náplň práce uvádějících učitelů.
Prostředky k dosažení cílů
- Všechna závažná rozhodnutí projednávat předem na pedagogických a provozních poradách, informovat prokazatelným způsobem zaměstnance.
- Prezentovat konkrétní zásluhy jednotlivých pracovníků.
- Umožňovat a podporovat DVPP v oblastech, které souvisí s prioritami školy.
- Pokračovat v každoročních závěrečných pohovorech s pedagogy.
- Věnovat se pracovníkům školy, kteří nově nastupují. Přidělovat jim uvádějící učitele.
- Organizovat neformální setkání pracovníků školy (víkendové lázeňské pobyty, výjezdní porady, setkávání při významných dnech např. Den učitelů, vánoční posezení apod.)
Kontrolní činnost školy – trvalé cíle
- Kontrolní činnost zaměřit na dodržování všech opatření v souvislosti s epidemiologickou situací.
- Kontrolní činností pokrýt všechny činnosti školy.
- Při kontrolní činnosti se zaměřit na postižení celkového charakteru výuky – zda se vyučující omezuje jen na odbornou výuku, nebo zda dokáže vhodným způsobem formovat vývoj žáků, ovlivňovat jejich postoje. Sledovat jakým způsobem to činí, zda ve všech dětech dokáže respektovat jejich osobnost a individuální cestu vývoje.
- V práci pedagogů i žáků sledovat a oceňovat jejich přínos pro vytváření image školy, propagace její práce na veřejnosti. Každý pedagog by měl v rámci výuky svého předmětu nejen předávat vědomosti a dovednosti, ale přispívat k vytvoření kladného vztahu žáka k předmětu, hledat nové formy práce, propagovat svoji činnost na veřejnosti.
- Využívat všech forem kontrolní činnosti. Realizovat poradenské návštěvy v hodinách s dalšími učiteli, návštěvy vyučovacích hodin jedné třídy v průběhu celého dne, realizovat kolegiální poradenství.
- Hospitační a kontrolní činnost bude zaměřena na uplatňování zásad osobnostně sociální výchovy ve výuce, partnerského přístupu k žákům, zaměření na základní učivo a respektování individuálních zvláštností žáků.
- V tomto školním roce bude hospitační činnost zaměřena na práci II. stupně.
Zajistí: vedení školy
Hlavní cíle v oblasti evaluace školního vzdělávacího programu a výsledků vzdělávání v tomto školním roce
- Ověřovat a zvyšovat kvalitu výchovy a vzdělávání.
- Ověřovat, zda vzdělávací program akceptuje individuální zvláštnosti žáků.
- Pravidelně hodnotit vývoj úrovně výsledků vzdělávání.
- Vyhodnocovat, zda žáci zvládají očekávané výstupy.
Prostředky k dosažení cílů
- Realizovat a vyhodnocovat výsledky anket (pro rodiče, žáky, učitele). Vyhlásit v dubnu anketu pro rodiče.
- Využívat testování KALIBRO, vlastní evaluaci a další formy zjišťování úrovně kvality vzdělávání.
- Sledovat úroveň absolventských prací a veřejných vystoupení žáků.
- Sledovat úspěšnost při přijímacím řízení.
- Sledovat úspěšnost žáků při dalším studiu.
- Provádět ankety, řízené rozhovory s žáky a učiteli.
Klima školy
Hlavní cíle v oblasti spolupráce s rodiči a s veřejností v tomto školním roce
- Včas a objektivně informovat rodiče o výsledcích nebo případných obtížích jejich dětí a o činnosti školy.
- Vtáhnout rodiče do procesu vzdělávání jejich dětí. Reagovat na připomínky rodičů a potřeby školy.
- Neustále zvyšovat prestiž a dobré jméno školy.
- Propagovat činnost školy v tisku.
- Spolupracovat se zřizovatelem – ÚMČ Brno Líšeň.
- Spolupracovat s ostatními líšeňskými školami a mateřskými školkami.
- Spolupracovat s ostatními institucemi v městské části např. OSPOD, Salesko, KC Líšeň, Mensou ČR.
Prostředky k dosažení cílů
- Pravidelně informovat rodiče o rozvoji jejich dítěte v průběhu výchovně vzdělávacího procesu třídní schůzky, hovorové hodiny, výchovné komise.
- Využívat moderních technologií pro informovanost rodičů – Edookit.
- Setkávání učitel – rodič – žák, v době hovorových hodin nebo dle aktuální potřeby.
- Pořádat setkání s rodiči i mimo třídní schůzky a hovorové hodiny např. besídky pro rodiče, veřejné absolventské práce, dny otevřených dveří, ukázkové hodiny apod.
- Pořádat besedy pro rodiče.
- Nabídnout rodičům služby ŠPP (výchovné a vzdělávací plány, integrace, pomoc s domácí přípravou, …).
- Být rodičům nápomocni při výběru dalšího studia jejich dítěte.
- Velmi úzce spolupracovat se školskou radou a spolkem rodičů.
- Informovat o činnosti školy pravidelně v Líšeňských novinách, na webových stránkách školy.
Roční plán je otevřený dokument, který je možno doplňovat a připomínkovat. Vychází z něj plány všech koordinátorů vyučovacích předmětů, pedagogických a ostatních pracovníků. Vyhodnocení plnění úkolů za školní rok bude vypracováno vždy v červnu příslušného školního roku. Připomínky budou zapracovány do plánu na příští školní rok. Plán byl schválen pracovníky školy na provozní poradě 15. 9. 2020 a projednán školskou radou dne 13. 10. 2020.
15. 9. 2020
Mgr. Ivo Zálešák
ředitel školy
Přílohy ročního plánu:
1. Rozvaha na šk. rok 2020/2021
2. Koncepce rozvoje školy 2020–2025
3. Program EVVO na školní rok
4. Učební plány pro příslušný školní rok
5. Nabídka volitelných a nepovinných předmětů v příslušném školním roce
6. Plány jednotlivých skupin předmětů a plány pedagogických pracovníků
7. Plán Školního poradenského pracoviště
8. Seznam zaměstnanců školy
9. Nabídka kroužků Centra volného času pro příslušný školní rok
10. Koncepce kontrolní činnosti vedení školy, plán hospitační činnosti
11. Plán třídních schůzek, provozních a pedagogických rad
12. Přidělování nenárokových složek platu pedagogickým pracovníkům
13. Plán personálního rozvoje pracovníků školy
14. Návrh rozpočtu z obce s plánem oprav
15. Plán práce školní družiny 2020–2021
17. Koncepce rozvoje ŠD 2020–2025